Projekter pr. år
Abstract
Artiklen undersøger implikationerne af at professionsbacheloruddannelserne indenfor sundhedsområdet i 2016 blev pålagt at øge de studerendes kompetencer til tværsektorielt samarbejde som resultat af en national, samlet revision. Gennem kritisk policyanalyse inspireret af Nudzor's tilgang til policy som tekst og diskurs giver artiklen indblik i de komplekse dynamikker, der danner baggrund for det policy-praksis gab, der er identificeret netop i forbindelse med implementeringen af dette læringsmål. Analysen viser, at indførelsen af dette standardiserede læringsmål på tværs af professionsbacheloruddannelser inden for sundhedsområdet har skabt udfordringer i den kliniske uddannelsespraksis. Mens nogle uddannelser relativt uproblematisk kan ’oversætte’ policy til uddannelsespraksis, kæmper andre med at skabe en meningsfuld og realiserbar uddannelsespraksis med fokus på tværsektoriel kompetenceudvikling. Policy producerer således differentieringer i uddannelsesfeltet, hvor nogle uddannelser og implementeringsaktører positioneres som ’gode’, mens andre står tilbage i mindre gunstige positioner. Artiklen sætter fokus på vigtigheden af at belyse, hvordan policy resonerer med og påvirker praksis på en kompleks og differentieret måde. Endvidere peger artiklen på behovet for kritisk at diskutere ’kompetence-gørelsen’ af overordnede sundhedspolitiske målsætninger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Accepteret/In press - 2024 |
Emneord
- Policy analysis
- Velfærdsuddannelser
- Sundhedsprofessioner
- Sygeplejerskeuddannelse
- Uddannelsesreformer
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Sammenhæng i teoretisk-klinisk u
Lehn, S., Bukhave, E. B. & Sørensen, P. K.
01/02/2020 → 31/01/2023
Projekter: Projekt › Forskning