Venskabelse i pædagogik

Grundlagt på etik og fænomenologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Artiklens hovedsigte er gennem en fænomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at åbne verden på anderledes måder, der tager højde for hverdagslivet og menneskets tilstedeværelse i verden, de menneskelige følelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket gør sin verden, det beboer verden, og det forsøger at gøre verden beboelig. Når det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den pædagogiske teori og den pædagogiske praksis, som i disse år ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.
OriginalsprogDansk
TitelMarionetteskolen
RedaktørerEldar Taraldsen, Endre Kanestrøm
Antal sider23
Udgivelses stedOslo
ForlagCappelen Damm Akademisk
Publikationsdato1 apr. 2018
Sider187-210
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-82-02-56951-8
StatusUdgivet - 1 apr. 2018

Emneord

  • Venskab
  • Etik og pædagogik

Citer dette

Dupont, S. (2018). Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi. I E. Taraldsen, & E. Kanestrøm (red.), Marionetteskolen (s. 187-210). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Dupont, Søren. / Venskabelse i pædagogik : Grundlagt på etik og fænomenologi. Marionetteskolen. red. / Eldar Taraldsen ; Endre Kanestrøm. Oslo : Cappelen Damm Akademisk, 2018. s. 187-210
@inbook{e537e1d1a7724770b04d2192b2f88876,
title = "Venskabelse i p{\ae}dagogik: Grundlagt p{\aa} etik og f{\ae}nomenologi",
abstract = "Artiklens hovedsigte er gennem en f{\ae}nomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at {\aa}bne verden p{\aa} anderledes m{\aa}der, der tager h{\o}jde for hverdagslivet og menneskets tilstedev{\ae}relse i verden, de menneskelige f{\o}lelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket g{\o}r sin verden, det beboer verden, og det fors{\o}ger at g{\o}re verden beboelig. N{\aa}r det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den p{\ae}dagogiske teori og den p{\ae}dagogiske praksis, som i disse {\aa}r ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.",
keywords = "Venskab, Etik og p{\ae}dagogik",
author = "S{\o}ren Dupont",
year = "2018",
month = "4",
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-82-02-56951-8",
pages = "187--210",
editor = "Eldar Taraldsen and Endre Kanestr{\o}m",
booktitle = "Marionetteskolen",
publisher = "Cappelen Damm Akademisk",
address = "Norge",

}

Dupont, S 2018, Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi. i E Taraldsen & E Kanestrøm (red), Marionetteskolen. Cappelen Damm Akademisk, Oslo, s. 187-210.

Venskabelse i pædagogik : Grundlagt på etik og fænomenologi. / Dupont, Søren.

Marionetteskolen. red. / Eldar Taraldsen; Endre Kanestrøm. Oslo : Cappelen Damm Akademisk, 2018. s. 187-210.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Venskabelse i pædagogik

T2 - Grundlagt på etik og fænomenologi

AU - Dupont, Søren

PY - 2018/4/1

Y1 - 2018/4/1

N2 - Artiklens hovedsigte er gennem en fænomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at åbne verden på anderledes måder, der tager højde for hverdagslivet og menneskets tilstedeværelse i verden, de menneskelige følelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket gør sin verden, det beboer verden, og det forsøger at gøre verden beboelig. Når det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den pædagogiske teori og den pædagogiske praksis, som i disse år ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.

AB - Artiklens hovedsigte er gennem en fænomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at åbne verden på anderledes måder, der tager højde for hverdagslivet og menneskets tilstedeværelse i verden, de menneskelige følelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket gør sin verden, det beboer verden, og det forsøger at gøre verden beboelig. Når det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den pædagogiske teori og den pædagogiske praksis, som i disse år ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.

KW - Venskab

KW - Etik og pædagogik

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-82-02-56951-8

SP - 187

EP - 210

BT - Marionetteskolen

A2 - Taraldsen, Eldar

A2 - Kanestrøm, Endre

PB - Cappelen Damm Akademisk

CY - Oslo

ER -

Dupont S. Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi. I Taraldsen E, Kanestrøm E, red., Marionetteskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 2018. s. 187-210