Abstract
Artiklens hovedsigte er gennem en fænomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at åbne verden på anderledes måder, der tager højde for hverdagslivet og menneskets tilstedeværelse i verden, de menneskelige følelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket gør sin verden, det beboer verden, og det forsøger at gøre verden beboelig. Når det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den pædagogiske teori og den pædagogiske praksis, som i disse år ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Marionetteskolen |
Redaktører | Eldar Taraldsen, Endre Kanestrøm |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | Oslo |
Forlag | Cappelen Damm Akademisk |
Publikationsdato | 1 apr. 2018 |
Sider | 187-210 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-82-02-56951-8 |
Status | Udgivet - 1 apr. 2018 |
Emneord
- Venskab
- Etik og pædagogik