Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Begrebet ‘velfærdsteknologi’ introduceres i dag i en række velfærdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourføring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som løftestang for den såkaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velfærdsstat i forhold til øget global konkurrence. Formålet med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialrådgiver og lærer, for på den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velfærdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis lærere og socialrådgivere.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
Antal sider20
Udgivelses stedSorø
ForlagUCSJ Forlag
Publikationsdatojun. 2015
Sider65-86
AnsøgerUniversity College Sjælland
ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
StatusUdgivet - jun. 2015

Emneord

  • Velfærdsteknologi
  • Dannelse
  • teknologi i praksis
  • Profession
  • arbejdsidentitet
  • Konkurrencestat
  • new public governance
  • læreruddannelse
  • socialrådgiveruddannelsen

Citer dette

Busch-Jensen, P., & Kondrup, S. (2015). Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 65-86). UCSJ Forlag.