Abstract
Begrebet ‘velfærdsteknologi’ introduceres i dag i en række velfærdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourføring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som løftestang for den såkaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velfærdsstat i forhold til øget global konkurrence. Formålet med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialrådgiver og lærer, for på den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velfærdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis lærere og socialrådgivere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv |
Redaktører | Kathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Sorø |
Forlag | UCSJ Forlag |
Publikationsdato | jun. 2015 |
Sider | 65-86 |
Ansøger | University College Sjælland |
ISBN (Trykt) | 978-87-92717-32-0 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-92717-33-7 |
Status | Udgivet - jun. 2015 |
Emneord
- Velfærdsteknologi
- Dannelse
- teknologi i praksis
- Profession
- arbejdsidentitet
- Konkurrencestat
- new public governance
- læreruddannelse
- socialrådgiveruddannelsen