Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Begrebet ‘velfærdsteknologi’ introduceres i dag i en række velfærdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourføring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som løftestang for den såkaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velfærdsstat i forhold til øget global konkurrence. Formålet med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialrådgiver og lærer, for på den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velfærdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis lærere og socialrådgivere.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
Antal sider20
Udgivelses stedSorø
ForlagUCSJ Forlag
Publikationsdatojun. 2015
Sider65-86
AnsøgerUniversity College Sjælland
ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
StatusUdgivet - jun. 2015

Emneord

  • Velfærdsteknologi
  • Dannelse
  • teknologi i praksis
  • Profession
  • arbejdsidentitet
  • Konkurrencestat
  • new public governance
  • læreruddannelse
  • socialrådgiveruddannelsen

Citer dette

Busch-Jensen, P., & Kondrup, S. (2015). Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 65-86). Sorø: UCSJ Forlag.
Busch-Jensen, Peter ; Kondrup, Sissel. / Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen ; Mikala Hansbøl ; Niels Henrik Helms ; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 65-86
@inbook{592d67fb3d264b96a98e3e527f89cb83,
title = "Velf{\ae}rdsteknologisk dannelse i arbejdet som l{\ae}rer og socialr{\aa}dgiver",
abstract = "Begrebet ‘velf{\ae}rdsteknologi’ introduceres i dag i en r{\ae}kke velf{\ae}rdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourf{\o}ring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som l{\o}ftestang for den s{\aa}kaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velf{\ae}rdsstat i forhold til {\o}get global konkurrence. Form{\aa}let med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialr{\aa}dgiver og l{\ae}rer, for p{\aa} den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velf{\ae}rdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis l{\ae}rere og socialr{\aa}dgivere.",
keywords = "Velf{\ae}rdsteknologi, Dannelse, teknologi i praksis, Profession, arbejdsidentitet, Konkurrencestat, new public governance, l{\ae}reruddannelse, socialr{\aa}dgiveruddannelsen",
author = "Peter Busch-Jensen and Sissel Kondrup",
year = "2015",
month = "6",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-92717-32-0",
pages = "65--86",
editor = "{Krageskov Eriksen}, {Kathrine } and Mikala Hansb{\o}l and Helms, {Niels Henrik} and Michelle Vestbo",
booktitle = "Velf{\ae}rd, teknologi og l{\ae}ring i et professionsperspektiv",
publisher = "UCSJ Forlag",

}

Busch-Jensen, P & Kondrup, S 2015, Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. i K Krageskov Eriksen, M Hansbøl, NH Helms & M Vestbo (red), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. UCSJ Forlag, Sorø, s. 65-86.

Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. / Busch-Jensen, Peter; Kondrup, Sissel.

Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen; Mikala Hansbøl; Niels Henrik Helms; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 65-86.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver

AU - Busch-Jensen, Peter

AU - Kondrup, Sissel

PY - 2015/6

Y1 - 2015/6

N2 - Begrebet ‘velfærdsteknologi’ introduceres i dag i en række velfærdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourføring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som løftestang for den såkaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velfærdsstat i forhold til øget global konkurrence. Formålet med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialrådgiver og lærer, for på den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velfærdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis lærere og socialrådgivere.

AB - Begrebet ‘velfærdsteknologi’ introduceres i dag i en række velfærdsprofessioner. Dels som redskab til ‘ajourføring’ af de enkelte professionsuddannelser og professioner, dels som løftestang for den såkaldte ’konkurrencestat’, dvs. for effektivisering af den danske velfærdsstat i forhold til øget global konkurrence. Formålet med denne artikel er at diskutere denne udvikling og de omtalte teknologiers betydning for arbejdet som henholdsvis socialrådgiver og lærer, for på den baggrund at belyse og diskutere, hvad begrebet ’velfærdsteknologisk dannelse’ betyder for henholdsvis lærere og socialrådgivere.

KW - Velfærdsteknologi

KW - Dannelse

KW - teknologi i praksis

KW - Profession

KW - arbejdsidentitet

KW - Konkurrencestat

KW - new public governance

KW - læreruddannelse

KW - socialrådgiveruddannelsen

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-92717-32-0

SP - 65

EP - 86

BT - Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv

A2 - Krageskov Eriksen, Kathrine

A2 - Hansbøl, Mikala

A2 - Helms, Niels Henrik

A2 - Vestbo, Michelle

PB - UCSJ Forlag

CY - Sorø

ER -

Busch-Jensen P, Kondrup S. Velfærdsteknologisk dannelse i arbejdet som lærer og socialrådgiver. I Krageskov Eriksen K, Hansbøl M, Helms NH, Vestbo M, red., Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. Sorø: UCSJ Forlag. 2015. s. 65-86