Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum

Studenterdrevne offentlige konferencer

Helle Storm, Helle Hillers, Finn M. Sommer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Hvordan kan professionsuddannelserne bidrage til innovation og faglig udvikling af den offentlige sektor? Hvordan kan professionsuddannelserne leve op til de aktuelle uddannelsesreformers krav om, at uddannelserne skal sikre professionsretning og innovation som centrale målsætninger for professionsuddannelserne? Artiklen diskuterer, hvordan eksperimenterende undervisning og innovative læringsrum kan udgøre en ramme for undervisningsmetoder, der kan imødekomme uddannelsespolitiske krav, krav fra arbejdsmarkedets parter samt krav fra et arbejdsmarked og et hverdagsliv præget af omskiftelighed, usikkerhed og uvished, og som kan styrke de studerendes innovative kompetencer. Artiklen giver et konkret eksempel på reorganisering af undervisningen på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen med henblik på bidrage til de studerendes innovative kompetencer. Undervisningsforløbet tilrettelægges, så de studerende kollektivt får ansvar for at planlægge, organisere, markedsføre, finansiere, afvikle og evaluere en offentlig konference, hvor de studerende bl.a. skal fremlægge resultater af egne innovationer og udviklingsforsøg med fødevarer, og hvor der skal diskuteres aktuelle samfundsmæssige problemstillinger relateret til produktion, distribution og konsumption af fødevarer og samfundsmæssige reguleringer heraf. Denne reorganisering af undervisningen er inspireret af aktionsforskning og andre eksperimentelle tilgange, som søger at koble udviklingsarbejde med praksis og teori.
    OriginalsprogDansk
    TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
    RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Erik Helms, Michelle Vestbo
    Antal sider29
    Udgivelses stedSorø
    ForlagUCSJ Forlag
    Publikationsdatoapr. 2015
    Sider133-161
    Kapitel6
    ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
    ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
    StatusUdgivet - apr. 2015

    Emneord

    • Innovative læringsrum
    • professionsretning
    • velfærd
    • teknologi
    • læring
    • professionsuddannelser
    • Ernæring og Sundhed
    • Fødevarer
    • Eksperimenterende læringsrum
    • aktionsforskning

    Citer dette

    Storm, H., Hillers, H., & Sommer, F. M. (2015). Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum: Studenterdrevne offentlige konferencer. I K. K. Eriksen, M. Hansbøl, N. E. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 133-161). Sorø: UCSJ Forlag.
    Storm, Helle ; Hillers, Helle ; Sommer, Finn M. / Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum : Studenterdrevne offentlige konferencer. Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen ; Mikala Hansbøl ; Niels Erik Helms ; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 133-161
    @inbook{a9569a22aa224b0183daba2620a7198c,
    title = "Velf{\ae}rdsteknologi og innovative eksperimenterende l{\ae}ringsrum: Studenterdrevne offentlige konferencer",
    abstract = "Hvordan kan professionsuddannelserne bidrage til innovation og faglig udvikling af den offentlige sektor? Hvordan kan professionsuddannelserne leve op til de aktuelle uddannelsesreformers krav om, at uddannelserne skal sikre professionsretning og innovation som centrale m{\aa}ls{\ae}tninger for professionsuddannelserne? Artiklen diskuterer, hvordan eksperimenterende undervisning og innovative l{\ae}ringsrum kan udg{\o}re en ramme for undervisningsmetoder, der kan im{\o}dekomme uddannelsespolitiske krav, krav fra arbejdsmarkedets parter samt krav fra et arbejdsmarked og et hverdagsliv pr{\ae}get af omskiftelighed, usikkerhed og uvished, og som kan styrke de studerendes innovative kompetencer. Artiklen giver et konkret eksempel p{\aa} reorganisering af undervisningen p{\aa} Ern{\ae}rings- og Sundhedsuddannelsen med henblik p{\aa} bidrage til de studerendes innovative kompetencer. Undervisningsforl{\o}bet tilrettel{\ae}gges, s{\aa} de studerende kollektivt f{\aa}r ansvar for at planl{\ae}gge, organisere, markedsf{\o}re, finansiere, afvikle og evaluere en offentlig konference, hvor de studerende bl.a. skal freml{\ae}gge resultater af egne innovationer og udviklingsfors{\o}g med f{\o}devarer, og hvor der skal diskuteres aktuelle samfundsm{\ae}ssige problemstillinger relateret til produktion, distribution og konsumption af f{\o}devarer og samfundsm{\ae}ssige reguleringer heraf. Denne reorganisering af undervisningen er inspireret af aktionsforskning og andre eksperimentelle tilgange, som s{\o}ger at koble udviklingsarbejde med praksis og teori.",
    keywords = "Innovative l{\ae}ringsrum, professionsretning, velf{\ae}rd, teknologi, l{\ae}ring, professionsuddannelser, Ern{\ae}ring og Sundhed, F{\o}devarer, Eksperimenterende l{\ae}ringsrum, aktionsforskning",
    author = "Helle Storm and Helle Hillers and Sommer, {Finn M.}",
    year = "2015",
    month = "4",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-92717-32-0",
    pages = "133--161",
    editor = "Eriksen, {Kathrine Krageskov} and Mikala Hansb{\o}l and Helms, {Niels Erik} and Michelle Vestbo",
    booktitle = "Velf{\ae}rd, teknologi og l{\ae}ring i et professionsperspektiv",
    publisher = "UCSJ Forlag",

    }

    Storm, H, Hillers, H & Sommer, FM 2015, Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum: Studenterdrevne offentlige konferencer. i KK Eriksen, M Hansbøl, NE Helms & M Vestbo (red), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. UCSJ Forlag, Sorø, s. 133-161.

    Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum : Studenterdrevne offentlige konferencer. / Storm, Helle; Hillers, Helle; Sommer, Finn M.

    Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen; Mikala Hansbøl; Niels Erik Helms; Michelle Vestbo. Sorø : UCSJ Forlag, 2015. s. 133-161.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum

    T2 - Studenterdrevne offentlige konferencer

    AU - Storm, Helle

    AU - Hillers, Helle

    AU - Sommer, Finn M.

    PY - 2015/4

    Y1 - 2015/4

    N2 - Hvordan kan professionsuddannelserne bidrage til innovation og faglig udvikling af den offentlige sektor? Hvordan kan professionsuddannelserne leve op til de aktuelle uddannelsesreformers krav om, at uddannelserne skal sikre professionsretning og innovation som centrale målsætninger for professionsuddannelserne? Artiklen diskuterer, hvordan eksperimenterende undervisning og innovative læringsrum kan udgøre en ramme for undervisningsmetoder, der kan imødekomme uddannelsespolitiske krav, krav fra arbejdsmarkedets parter samt krav fra et arbejdsmarked og et hverdagsliv præget af omskiftelighed, usikkerhed og uvished, og som kan styrke de studerendes innovative kompetencer. Artiklen giver et konkret eksempel på reorganisering af undervisningen på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen med henblik på bidrage til de studerendes innovative kompetencer. Undervisningsforløbet tilrettelægges, så de studerende kollektivt får ansvar for at planlægge, organisere, markedsføre, finansiere, afvikle og evaluere en offentlig konference, hvor de studerende bl.a. skal fremlægge resultater af egne innovationer og udviklingsforsøg med fødevarer, og hvor der skal diskuteres aktuelle samfundsmæssige problemstillinger relateret til produktion, distribution og konsumption af fødevarer og samfundsmæssige reguleringer heraf. Denne reorganisering af undervisningen er inspireret af aktionsforskning og andre eksperimentelle tilgange, som søger at koble udviklingsarbejde med praksis og teori.

    AB - Hvordan kan professionsuddannelserne bidrage til innovation og faglig udvikling af den offentlige sektor? Hvordan kan professionsuddannelserne leve op til de aktuelle uddannelsesreformers krav om, at uddannelserne skal sikre professionsretning og innovation som centrale målsætninger for professionsuddannelserne? Artiklen diskuterer, hvordan eksperimenterende undervisning og innovative læringsrum kan udgøre en ramme for undervisningsmetoder, der kan imødekomme uddannelsespolitiske krav, krav fra arbejdsmarkedets parter samt krav fra et arbejdsmarked og et hverdagsliv præget af omskiftelighed, usikkerhed og uvished, og som kan styrke de studerendes innovative kompetencer. Artiklen giver et konkret eksempel på reorganisering af undervisningen på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen med henblik på bidrage til de studerendes innovative kompetencer. Undervisningsforløbet tilrettelægges, så de studerende kollektivt får ansvar for at planlægge, organisere, markedsføre, finansiere, afvikle og evaluere en offentlig konference, hvor de studerende bl.a. skal fremlægge resultater af egne innovationer og udviklingsforsøg med fødevarer, og hvor der skal diskuteres aktuelle samfundsmæssige problemstillinger relateret til produktion, distribution og konsumption af fødevarer og samfundsmæssige reguleringer heraf. Denne reorganisering af undervisningen er inspireret af aktionsforskning og andre eksperimentelle tilgange, som søger at koble udviklingsarbejde med praksis og teori.

    KW - Innovative læringsrum

    KW - professionsretning

    KW - velfærd

    KW - teknologi

    KW - læring

    KW - professionsuddannelser

    KW - Ernæring og Sundhed

    KW - Fødevarer

    KW - Eksperimenterende læringsrum

    KW - aktionsforskning

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-92717-32-0

    SP - 133

    EP - 161

    BT - Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv

    A2 - Eriksen, Kathrine Krageskov

    A2 - Hansbøl, Mikala

    A2 - Helms, Niels Erik

    A2 - Vestbo, Michelle

    PB - UCSJ Forlag

    CY - Sorø

    ER -

    Storm H, Hillers H, Sommer FM. Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum: Studenterdrevne offentlige konferencer. I Eriksen KK, Hansbøl M, Helms NE, Vestbo M, red., Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. Sorø: UCSJ Forlag. 2015. s. 133-161