Velfærdsteknologi og innovative eksperimenterende læringsrum: Studenterdrevne offentlige konferencer

Helle Storm, Helle Hillers, Finn M. Sommer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Hvordan kan professionsuddannelserne bidrage til innovation og faglig udvikling af den offentlige sektor? Hvordan kan professionsuddannelserne leve op til de aktuelle uddannelsesreformers krav om, at uddannelserne skal sikre professionsretning og innovation som centrale målsætninger for professionsuddannelserne? Artiklen diskuterer, hvordan eksperimenterende undervisning og innovative læringsrum kan udgøre en ramme for undervisningsmetoder, der kan imødekomme uddannelsespolitiske krav, krav fra arbejdsmarkedets parter samt krav fra et arbejdsmarked og et hverdagsliv præget af omskiftelighed, usikkerhed og uvished, og som kan styrke de studerendes innovative kompetencer. Artiklen giver et konkret eksempel på reorganisering af undervisningen på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen med henblik på bidrage til de studerendes innovative kompetencer. Undervisningsforløbet tilrettelægges, så de studerende kollektivt får ansvar for at planlægge, organisere, markedsføre, finansiere, afvikle og evaluere en offentlig konference, hvor de studerende bl.a. skal fremlægge resultater af egne innovationer og udviklingsforsøg med fødevarer, og hvor der skal diskuteres aktuelle samfundsmæssige problemstillinger relateret til produktion, distribution og konsumption af fødevarer og samfundsmæssige reguleringer heraf. Denne reorganisering af undervisningen er inspireret af aktionsforskning og andre eksperimentelle tilgange, som søger at koble udviklingsarbejde med praksis og teori.
    OriginalsprogDansk
    TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
    RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Erik Helms, Michelle Vestbo
    Antal sider29
    UdgivelsesstedSorø
    ForlagUCSJ Forlag
    Publikationsdatoapr. 2015
    Sider133-161
    Kapitel6
    ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
    ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
    StatusUdgivet - apr. 2015

    Emneord

    • Innovative læringsrum
    • professionsretning
    • velfærd
    • teknologi
    • læring
    • professionsuddannelser
    • Ernæring og Sundhed
    • Fødevarer
    • Eksperimenterende læringsrum
    • aktionsforskning

    Citer dette