Abstract
Artikel har især fokus på uddannelsessystemet og analyserer bl.a. på forholdene mellem vejledning og læring, som ofte vikles ud og ind af hinanden. Endvidere veksler artiklen mellem teoretisk refleksion og refleksion over den praksis, som udspænder sig på Roskilde Universitet, og undersøger lidt nærmere, hvorledes vejledning og coaching kan understøtte gruppers lære- og samspilsprocesser med udgangs i en gruppens læringsmål for projektet.
Artiklen fremhæver, at vejledning og coaching på RUC udgør et særkende ved den måde som RUC fungerer på, og at dette samtidig udgør en af de største pædagogiske udfordringer på RUC, nemlig at få den enkelte til at fungere i et fællesskab med mulighed for individuel og fælles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsmæssige rammer for den enkeltes betydning i meget høj grad opskrives, og hvor fællesskaberne samtidig ændrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for fællesskaber blandt studerende indeholder.
Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planlægge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. På den måde åbnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed sættes vejledning også ind i en dannelsessammenhæng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at åbne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre.
Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencetænkning, og stiller bl.a. spørgsmålet om hvorledes kompetencetænkningen har influens på vejledning som pædagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres præcise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder.
Artiklen redegør endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforløb på RUC ser ud, og vejledning sættes også ind i en større samfundsmæssig betydning i forhold til den måde forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 år.
Artiklen fremhæver, at vejledning og coaching på RUC udgør et særkende ved den måde som RUC fungerer på, og at dette samtidig udgør en af de største pædagogiske udfordringer på RUC, nemlig at få den enkelte til at fungere i et fællesskab med mulighed for individuel og fælles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsmæssige rammer for den enkeltes betydning i meget høj grad opskrives, og hvor fællesskaberne samtidig ændrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for fællesskaber blandt studerende indeholder.
Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planlægge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. På den måde åbnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed sættes vejledning også ind i en dannelsessammenhæng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at åbne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre.
Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencetænkning, og stiller bl.a. spørgsmålet om hvorledes kompetencetænkningen har influens på vejledning som pædagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres præcise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder.
Artiklen redegør endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforløb på RUC ser ud, og vejledning sættes også ind i en større samfundsmæssig betydning i forhold til den måde forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 år.
Bidragets oversatte titel | Supervision, competence, learning and education |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | SPOR - et tidsskrift for universitetspædagogik |
Vol/bind | 2 |
Antal sider | 45 |
ISSN | 2245-8751 |
Status | Udgivet - 1 okt. 2013 |
Emneord
- Vejledning
- læring
- kompetence
- dannelse