Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel handler om, hvad elever fra erhvervsuddannelserne bruger deres uddannelse til, når de forlader erhvervsskolen. De fleste erhvervsuddannelser er rettet mod et bestemt fag, og mange unge tror, at de med en erhvervsuddannelse bliver bundet til dette fag. Det er en af begrundelserne for at unge vælger en gymnasial uddannelse i stedet for en erhvervsfaglig. En erhvervsuddannelse opfattes desuden som en blindgyde i forhold til en videregående uddannelse. Undersøgelser af elevernes overgange fra en erhvervsuddannelse til arbejdsmarkedet viser dog et andet billede. De unge som gennemfører en erhvervsuddannelse, kommer let i beskæftigelse og mange skifter både arbejdsplads, branche og arbejdsområde, ligesom en del avancerer og får ledelsesopgaver. Der er dog også nogle som må opgive at finde arbejde i faget og i stedet arbejder som ufaglært. Mange deltager i efteruddannelse, mens færre fortsætter i videregående uddannelse. Artiklen beskriver nogle af de generelle mønstre i de tidligere elevers veje på arbejdsmarkedet, og giver cases og eksempler på elever og deres fortællinger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Elever i erhvervsuddannelserne |
Redaktører | Torben Størner, Karsten Holm Sørensen |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Munksgaard |
Publikationsdato | 1 mar. 2014 |
Sider | 159-177 |
Artikelnummer | 12 |
ISBN (Trykt) | 9788762812482 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2014 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
The future of Vocational education – learning from the Nordic countries
Jørgensen, C. H. (Projektdeltager)
03/06/2013 → 31/12/2016
Projekter: Projekt › Forskning
Fil