VÆGGEN: digitale,interaktive oplevelser i et byrum

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I den danske museumsverden eksperimenteres der i disse år med nye it-baserede formidlingstiltag, der skal invitere til dialog og skabe nye brugerinddragende oplevelser. Også den kulturpolitiske dagsorden fremhæver ofte nye medier som et middel til at skabe inklusion og dialog med underrepræsenterede brugergrupper. De mange nye, digitale projekter efterlader imidlertid et behov for stadige undersøgelser og evalueringer af, hvordan projekterne reelt modtages på brugersiden. Københavns Museums nye formidlingsprojekt VÆGGEN er med sine dialogintegrerede faciliteter et sådant projekt, der qua ny teknologi og en placering uden for museets traditionelle fire vægge søger at nå utraditionelle brugergrupper og skabe nye kulturarvsfortællinger. Dette kapitel tager afsæt i brugerstudier ved VÆGGEN og diskuterer herud fra de muligheder for dialog og deltagelse, som et interaktivt, digitalt formidlingsprojekt skaber, og nogle af de barrierer, der kan stå i vejen for den intenderede brugerinddragelse.
OriginalsprogDansk
TitelDet interaktive museum
RedaktørerKirsten Drotner, Christina Papsø Weber, Berit Anne Larsen, Anne Sophie Warberg Løssing
Antal sider23
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2011
Sider79-101
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-593-1604-7
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Rudloff, M. (2011). VÆGGEN: digitale,interaktive oplevelser i et byrum. I K. Drotner, C. Papsø Weber, B. A. Larsen, & A. S. Warberg Løssing (red.), Det interaktive museum (s. 79-101). Samfundslitteratur.