Universitetets forandring

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel præsenterer i kort form et historisk overblik over forandringerne på vore universiteter,o g hvordan magtforholdene på universiteterne gradvist er blevet vendt om og blevet til den hierarkiske og topstyrede organisation, vi kender i dag. I tilbageblikket ser det ud til, at det siden den mest demokratiske universitetsstyrelseslov fra 1970/73 så dagens lys, har været ”samfundets krav og kontrol”, som er slået igennem i de efterfølgende universitetslove.
Artiklen viser desuden, hvordan øgede krav om international konkurrenceevne på den ene side og uomgængelig kontraktstyring af universiteterne på den anden, gradvist har rammesat arbejdsbetingelserne uden at disse nødvendigvis tematiseres: Ord som konkurrence, udvikling, nye ledelsesformer etc. fremstilles i mange dokumenter som om de var ”naturligt” forekommende fænomener, det blot drejer sig om at finde, hente frem og maksimere. Først ved at udfordre sådanne forestillinger og fremstillinger, vil vi kunne åbne op for anderledes forestillinger om fremtidsrettede universiteter og uddannelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer2
Sider (fra-til)48-68
Antal sider21
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 16 maj 2016
BegivenhedProletarisering af vidensarbejde? - Det Frie Gymnasium, København, Danmark
Varighed: 2 jun. 20162 jun. 2016
http://www.dpt.dk/arrangementer (Link til debatmøde)

Andet

AndetProletarisering af vidensarbejde?
LokationDet Frie Gymnasium
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode02/06/201602/06/2016
Internetadresse

Citer dette

Elle, Birgitte. / Universitetets forandring. I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016 ; Bind 2016, Nr. 2. s. 48-68.
@article{e9b5d45497ad4dde8cfc6778d6e308fb,
title = "Universitetets forandring",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer i kort form et historisk overblik over forandringerne p{\aa} vore universiteter,o g hvordan magtforholdene p{\aa} universiteterne gradvist er blevet vendt om og blevet til den hierarkiske og topstyrede organisation, vi kender i dag. I tilbageblikket ser det ud til, at det siden den mest demokratiske universitetsstyrelseslov fra 1970/73 s{\aa} dagens lys, har v{\ae}ret ”samfundets krav og kontrol”, som er sl{\aa}et igennem i de efterf{\o}lgende universitetslove.Artiklen viser desuden, hvordan {\o}gede krav om international konkurrenceevne p{\aa} den ene side og uomg{\ae}ngelig kontraktstyring af universiteterne p{\aa} den anden, gradvist har rammesat arbejdsbetingelserne uden at disse n{\o}dvendigvis tematiseres: Ord som konkurrence, udvikling, nye ledelsesformer etc. fremstilles i mange dokumenter som om de var ”naturligt” forekommende f{\ae}nomener, det blot drejer sig om at finde, hente frem og maksimere. F{\o}rst ved at udfordre s{\aa}danne forestillinger og fremstillinger, vil vi kunne {\aa}bne op for anderledes forestillinger om fremtidsrettede universiteter og uddannelser.",
author = "Birgitte Elle",
year = "2016",
month = "5",
day = "16",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "48--68",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

Elle, B 2016, 'Universitetets forandring', Dansk Paedagogisk Tidsskrift, bind 2016, nr. 2, s. 48-68.

Universitetets forandring. / Elle, Birgitte.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2016, Nr. 2, 16.05.2016, s. 48-68.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Universitetets forandring

AU - Elle, Birgitte

PY - 2016/5/16

Y1 - 2016/5/16

N2 - Denne artikel præsenterer i kort form et historisk overblik over forandringerne på vore universiteter,o g hvordan magtforholdene på universiteterne gradvist er blevet vendt om og blevet til den hierarkiske og topstyrede organisation, vi kender i dag. I tilbageblikket ser det ud til, at det siden den mest demokratiske universitetsstyrelseslov fra 1970/73 så dagens lys, har været ”samfundets krav og kontrol”, som er slået igennem i de efterfølgende universitetslove.Artiklen viser desuden, hvordan øgede krav om international konkurrenceevne på den ene side og uomgængelig kontraktstyring af universiteterne på den anden, gradvist har rammesat arbejdsbetingelserne uden at disse nødvendigvis tematiseres: Ord som konkurrence, udvikling, nye ledelsesformer etc. fremstilles i mange dokumenter som om de var ”naturligt” forekommende fænomener, det blot drejer sig om at finde, hente frem og maksimere. Først ved at udfordre sådanne forestillinger og fremstillinger, vil vi kunne åbne op for anderledes forestillinger om fremtidsrettede universiteter og uddannelser.

AB - Denne artikel præsenterer i kort form et historisk overblik over forandringerne på vore universiteter,o g hvordan magtforholdene på universiteterne gradvist er blevet vendt om og blevet til den hierarkiske og topstyrede organisation, vi kender i dag. I tilbageblikket ser det ud til, at det siden den mest demokratiske universitetsstyrelseslov fra 1970/73 så dagens lys, har været ”samfundets krav og kontrol”, som er slået igennem i de efterfølgende universitetslove.Artiklen viser desuden, hvordan øgede krav om international konkurrenceevne på den ene side og uomgængelig kontraktstyring af universiteterne på den anden, gradvist har rammesat arbejdsbetingelserne uden at disse nødvendigvis tematiseres: Ord som konkurrence, udvikling, nye ledelsesformer etc. fremstilles i mange dokumenter som om de var ”naturligt” forekommende fænomener, det blot drejer sig om at finde, hente frem og maksimere. Først ved at udfordre sådanne forestillinger og fremstillinger, vil vi kunne åbne op for anderledes forestillinger om fremtidsrettede universiteter og uddannelser.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 48

EP - 68

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -