Abstract
Artiklen undersøger den øgede interesse for at styre studerendes studievalg
og aktivitet under studiet. Med udgangspunkt i to nyere undersøgelser
om hhv. frafald (Frederiksen og Billesø, 2017) og studerendes dagligdags
prioriteter og valg (Sarauw og Madsen, 2016) argumenterer vi for, at denne
interesse i at rekruttere de rette studerende og stimulere dem til en specifik
studieadfærd har som uønsket konsekvens, at der skabes en særlig form for
tvivl - og et behov for at beskytte sig selv gennem forskellige copingstrategier. Vi viser samtidig, at frafald og fastholdelse ikke er entydige begreber.
Både frafaldne og aktive studerendes fortællinger er derimod knyttet til
visse generaliserbare forestillinger om, hvordan en studerende bør være, og
hvad en universitetsuddannelse bør føre til. Modsat de seneste reformers
forsøg på at give incitament til en mere målrettet studieadfærd, er de
generelt usikre på deres valg og studiestrategier og påtager sig selv et ansvar
for denne usikkerhed - de frygter at have valgt forkert, at være umodne
eller uegnede til at studere.
og aktivitet under studiet. Med udgangspunkt i to nyere undersøgelser
om hhv. frafald (Frederiksen og Billesø, 2017) og studerendes dagligdags
prioriteter og valg (Sarauw og Madsen, 2016) argumenterer vi for, at denne
interesse i at rekruttere de rette studerende og stimulere dem til en specifik
studieadfærd har som uønsket konsekvens, at der skabes en særlig form for
tvivl - og et behov for at beskytte sig selv gennem forskellige copingstrategier. Vi viser samtidig, at frafald og fastholdelse ikke er entydige begreber.
Både frafaldne og aktive studerendes fortællinger er derimod knyttet til
visse generaliserbare forestillinger om, hvordan en studerende bør være, og
hvad en universitetsuddannelse bør føre til. Modsat de seneste reformers
forsøg på at give incitament til en mere målrettet studieadfærd, er de
generelt usikre på deres valg og studiestrategier og påtager sig selv et ansvar
for denne usikkerhed - de frygter at have valgt forkert, at være umodne
eller uegnede til at studere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 2020 |
Sider (fra-til) | 23-34 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Fastholdelse
- Frafald
- Fremdrift
- Studerende
- Universitetspædagogik