UNIVERSITET 2.0? Lokale erobringer af kravet om arbejdsmarkedsrelevans

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Universitetsloven fra 2003 understreger som noget nyt, at universiteterne ved siden af de traditionelle forpligtelser på forskning og undervisning også skal ‘udveksle viden og kompetencer med det omgivende samfund’ (2003¿2). I de almindelige bemærkninger til loven indskærpes samtidig, at uddannelsernes ’indhold og struktur i større grad skal afspejle vidensamfundets brede kompetencebehov’, og at uddannelserne skal have klare ’kompetenceprofiler, der retter sig mod forskellige job inden for såvel den private som den offentlige sektor’ (VTU 2003c). Men hvad betyder det nye kompetencebegreb i grunden? Hvilken betydning har det fået på universiteter og uddannelser? Hvorfor beskriver lovteksten oven for ’kompetencer’ som noget forskelligt fra ’viden’? Og er denne forskel til at spore i de nye studieordninger?
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
Vol/bind4
Udgave nummer10
Sider (fra-til)67-75
Antal sider7
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - dec. 2011
Udgivet eksterntJa

Citer dette