Resumé
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Unge, udenforskab og social forandring : nordiske perspektiver |
Redaktører | Trine Wulf-Andersen, Reidun Follesø, Terje Olsen |
Udgivelses sted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2016 |
Sider | 139-162 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-698-7 |
Status | Udgivet - 2016 |
Navn | Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring |
---|---|
Nummer | 1 |
ISSN | 2246-3623 |
Emneord
- Inddragelse
- inddragelsesmetoder
- reel inddragelse
- symbolsk inddragelse
- ungeperspektiver
Citer dette
}
Unge som vidensaktører : metoder til inddragelse. / Fjordside, Signe; Lindberg, Stine; Schjellerup, Helle; Sommer, Mona.
Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. red. / Trine Wulf-Andersen; Reidun Follesø; Terje Olsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. s. 139-162 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
TY - CHAP
T1 - Unge som vidensaktører
T2 - metoder til inddragelse
AU - Fjordside, Signe
AU - Lindberg, Stine
AU - Schjellerup, Helle
AU - Sommer, Mona
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.
AB - Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.
KW - Inddragelse
KW - inddragelsesmetoder
KW - reel inddragelse
KW - symbolsk inddragelse
KW - ungeperspektiver
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7118-698-7
SP - 139
EP - 162
BT - Unge, udenforskab og social forandring
A2 - Wulf-Andersen, Trine
A2 - Follesø, Reidun
A2 - Olsen, Terje
PB - Frydenlund Academic
CY - Frederiksberg
ER -