Unge som vidensaktører

metoder til inddragelse

Signe Fjordside, Stine Lindberg, Helle Schjellerup, Mona Sommer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.
OriginalsprogDansk
TitelUnge, udenforskab og social forandring : nordiske perspektiver
RedaktørerTrine Wulf-Andersen, Reidun Follesø, Terje Olsen
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2016
Sider139-162
Kapitel6
ISBN (Trykt)978-87-7118-698-7
StatusUdgivet - 2016
NavnVelfærd, professioner og hverdagsliv under forandring
Nummer1
ISSN2246-3623

Emneord

  • Inddragelse
  • inddragelsesmetoder
  • reel inddragelse
  • symbolsk inddragelse
  • ungeperspektiver

Citer dette

Fjordside, S., Lindberg, S., Schjellerup, H., & Sommer, M. (2016). Unge som vidensaktører: metoder til inddragelse. I T. Wulf-Andersen, R. Follesø, & T. Olsen (red.), Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver (s. 139-162). Frederiksberg: Frydenlund Academic. Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring, Nr. 1
Fjordside, Signe ; Lindberg, Stine ; Schjellerup, Helle ; Sommer, Mona. / Unge som vidensaktører : metoder til inddragelse. Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. red. / Trine Wulf-Andersen ; Reidun Follesø ; Terje Olsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. s. 139-162 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).
@inbook{423f80f881424b849416dcd863538ecd,
title = "Unge som vidensakt{\o}rer: metoder til inddragelse",
abstract = "B{\aa}de inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste {\aa}r v{\ae}ret en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenh{\ae}nge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at s{\ae}tte fokus p{\aa} hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, {\o}nsker indev{\ae}rende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at pr{\ae}sentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som b{\o}r rejses i forbindelse med s{\aa}danne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensakt{\o}rer i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen p{\aa} omr{\aa}det tr{\ae}kker vi ligeledes p{\aa} erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hj{\ae}lp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store m{\ae}ngde af viden, som vi {\o}nsker at pr{\ae}sentere l{\ae}seren for.",
keywords = "Inddragelse, inddragelsesmetoder, reel inddragelse, symbolsk inddragelse, ungeperspektiver",
author = "Signe Fjordside and Stine Lindberg and Helle Schjellerup and Mona Sommer",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-698-7",
pages = "139--162",
editor = "Trine Wulf-Andersen and Reidun Folles{\o} and Terje Olsen",
booktitle = "Unge, udenforskab og social forandring",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Fjordside, S, Lindberg, S, Schjellerup, H & Sommer, M 2016, Unge som vidensaktører: metoder til inddragelse. i T Wulf-Andersen, R Follesø & T Olsen (red), Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Frydenlund Academic, Frederiksberg, Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring, nr. 1, s. 139-162.

Unge som vidensaktører : metoder til inddragelse. / Fjordside, Signe; Lindberg, Stine; Schjellerup, Helle; Sommer, Mona.

Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. red. / Trine Wulf-Andersen; Reidun Follesø; Terje Olsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. s. 139-162 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Unge som vidensaktører

T2 - metoder til inddragelse

AU - Fjordside, Signe

AU - Lindberg, Stine

AU - Schjellerup, Helle

AU - Sommer, Mona

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.

AB - Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.

KW - Inddragelse

KW - inddragelsesmetoder

KW - reel inddragelse

KW - symbolsk inddragelse

KW - ungeperspektiver

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7118-698-7

SP - 139

EP - 162

BT - Unge, udenforskab og social forandring

A2 - Wulf-Andersen, Trine

A2 - Follesø, Reidun

A2 - Olsen, Terje

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Fjordside S, Lindberg S, Schjellerup H, Sommer M. Unge som vidensaktører: metoder til inddragelse. I Wulf-Andersen T, Follesø R, Olsen T, red., Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2016. s. 139-162. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).