Unge som vidensaktører: metoder til inddragelse

Signe Fjordside, Stine Lindberg, Helle Schjellerup, Mona Sommer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Både inden for praksisfeltet og i forbindelse med policymaking har der de seneste år været en stigende interesse for at inddrage unge i forskellige sammenhænge. Hensigten med dette kapitel er derfor, at sætte fokus på hvordan man sikrer reel inddragelse. Med udgangspunkt i viden og erfaringer fra den kvalitative ungdomsforskning i Norden, ønsker indeværende kapitel at inspirere til inddragelse af unge ved at præsentere forskellige inddragelsesmetoder samt relevante refleksioner, som bør rejses i forbindelse med sådanne inddragelsesaktiviteter. I de nordiske lande er der, inden for den kvalitative forskning, stor viden om inddragelse af unge – dels som vidensaktører i forskning, men ligeledes som aktive medspillere i eget liv og samfundslivet mere generelt. Men ud over forskningen på området trækker vi ligeledes på erfaringer fra praksis. Erfaringer, som ikke udelukkende er rettet mod en specifik aldersgruppe, men som er relevant i forhold til alle borgere, der modtager hjælp fra social- eller sundhedssystemet. Det er et lille udsnit af denne store mængde af viden, som vi ønsker at præsentere læseren for.
OriginalsprogDansk
TitelUnge, udenforskab og social forandring : nordiske perspektiver
RedaktørerTrine Wulf-Andersen, Reidun Follesø, Terje Olsen
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2016
Sider139-162
Kapitel6
ISBN (Trykt)978-87-7118-698-7
StatusUdgivet - 2016
NavnVelfærd, professioner og hverdagsliv under forandring
Nummer1
ISSN2246-3623

Emneord

  • Inddragelse
  • inddragelsesmetoder
  • reel inddragelse
  • symbolsk inddragelse
  • ungeperspektiver

Citer dette