TY - JOUR
T1 - Unge mænd og biler
T2 - Tilhør indenfor og udenfor skolen
AU - Mogensen, Kevin Holger
AU - Wulf-Andersen, Trine Østergaard
AU - Larsen, Lene
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse
AB - Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse
U2 - 10.18261/issn.2464-4161-2017-01-05
DO - 10.18261/issn.2464-4161-2017-01-05
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2464-4161
VL - 2
SP - 39
EP - 52
JO - Nordisk Välfärdsforskning
JF - Nordisk Välfärdsforskning
IS - 1
ER -