Unge mænd og biler

Tilhør indenfor og udenfor skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Välfärdsforskning
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)39-52
ISSN2464-4161
DOI
StatusUdgivet - 2017

Citer dette

@article{b7101bb6c42d434abe112dd0314550ac,
title = "Unge m{\ae}nd og biler: Tilh{\o}r indenfor og udenfor skolen",
abstract = "Med afs{\ae}t i teoretiske begreber om tilh{\o}r, social l{\ae}ring, sted og modstand er det denne artikels {\ae}rinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge m{\ae}nd fort{\ae}ller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge m{\ae}nds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalomr{\aa}de. De unge m{\ae}nd er alle placerede i et uddannelsesforl{\o}b som smed eller automekaniker i et praktikcenter p{\aa} en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger p{\aa}, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge m{\ae}nd forholder sig til og bearbejder f{\ae}lles sociale vilk{\aa}r og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Form{\aa}let med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremst{\aa}r uhensigtsm{\ae}ssige og risikable - samtidig er med til at underst{\o}tte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse",
author = "Mogensen, {Kevin Holger} and Wulf-Andersen, {Trine {\O}stergaard} and Lene Larsen",
year = "2017",
doi = "10.18261/issn.2464-4161-2017-01-05",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "39--52",
journal = "Nordisk V{\"a}lf{\"a}rdsforskning",
issn = "2464-4161",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "1",

}

Unge mænd og biler : Tilhør indenfor og udenfor skolen. / Mogensen, Kevin Holger; Wulf-Andersen, Trine Østergaard; Larsen, Lene.

I: Nordisk Välfärdsforskning, Bind 2, Nr. 1, 2017, s. 39-52.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Unge mænd og biler

T2 - Tilhør indenfor og udenfor skolen

AU - Mogensen, Kevin Holger

AU - Wulf-Andersen, Trine Østergaard

AU - Larsen, Lene

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse

AB - Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse

U2 - 10.18261/issn.2464-4161-2017-01-05

DO - 10.18261/issn.2464-4161-2017-01-05

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 39

EP - 52

JO - Nordisk Välfärdsforskning

JF - Nordisk Välfärdsforskning

SN - 2464-4161

IS - 1

ER -