Unge mænd og biler: Tilhør indenfor og udenfor skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelpeer review

Abstract

Med afsæt i teoretiske begreber om tilhør, social læring, sted og modstand er det denne artikels ærinde er at vise, hvordan en lille gruppe unge mænd fortæller om deres liv henholdsvis indenfor og udenfor en skolekontekst. Konkret er der tale om seks unge mænds dialog med os og hinanden om uddannelse og ungdomsliv i deres lokalområde. De unge mænd er alle placerede i et uddannelsesforløb som smed eller automekaniker i et praktikcenter på en erhvervsskole. Det metodiske greb, artiklen bygger på, har etableret en kollektiv ramme, hvor de unge mænd forholder sig til og bearbejder fælles sociale vilkår og muligheder i relation til uddannelse og ungdomsliv. Formålet med artiklen er at vise, hvordan disse unges aktiviteter og erfaringer (relateret til biler) udenfor skolen - som i nogle henseender fremstår uhensigtsmæssige og risikable - samtidig er med til at understøtte (faglige, maskuline, voksen-) identitetsudviklinger, der netop bygger bro til uddannelse
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Välfärdsforskning
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)39-52
ISSN2464-4161
DOI
StatusUdgivet - 2017

Citer dette