Unge, afhængighed og computerspil som soveværelseskultur

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Med udgangspunkt i en kvalitativ interviewundersøgelse undersøger artiklen unges perspektiver på et højfrekvent og problematiseret brug af computerspil. ’Ungeperspektiverne’, ’soveværelseskultur’ og ’computerspilafhængighed og selvregulering’ bruges som teoretisk ramme til at sætte fokus på unges computerspil på soveværelset. Soveværelseskulturen er nærværende og til stede i de unges selvforståelser sammen med antagelserne om computerspilafhængighed, og de heraf afledte reguleringsdiskussioner om, hvor meget tid de unge må bruge på at spille, hvad der er hensigtsmæssigt og ikke hensigtsmæssigt brug af computerspil, hvad der er sundt og usundt ved computerspil som en stillesiddende fritidsaktivitet. På trods af unges egne bekymringer og forældrenes bekymringer for at de unge kan ryge i et patologihul, fortsætter de unge med at spille computerspil. Derfor kan soveværelseskulturen også ses som en modstand imod de overvågningsmekanismer, som samfundet har sat i værk, for at computerspillet ikke skal tage overhånd. Computerspillet fungerer i glimt som en ’time out’ fra påbuddet om at udvikle teknikker til selvregulering. ’Kampen’ mellem de unge og deres forældre om computerspillet kommer for de unges vedkommende til også at handle om at slippe for overvågning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Ungdomsforskning
    Vol/bind14
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)80-108
    Antal sider28
    ISSN1502-7759
    StatusUdgivet - dec. 2014

    Emneord

    • Unge
    • computerspil
    • soveværelseskultur
    • afhængighed som diskurs

    Citer dette

    @article{13e9c83e14184f119d7a7f425b055327,
    title = "Unge, afh{\ae}ngighed og computerspil som sovev{\ae}relseskultur",
    abstract = "Med udgangspunkt i en kvalitativ interviewunders{\o}gelse unders{\o}ger artiklen unges perspektiver p{\aa} et h{\o}jfrekvent og problematiseret brug af computerspil. ’Ungeperspektiverne’, ’sovev{\ae}relseskultur’ og ’computerspilafh{\ae}ngighed og selvregulering’ bruges som teoretisk ramme til at s{\ae}tte fokus p{\aa} unges computerspil p{\aa} sovev{\ae}relset. Sovev{\ae}relseskulturen er n{\ae}rv{\ae}rende og til stede i de unges selvforst{\aa}elser sammen med antagelserne om computerspilafh{\ae}ngighed, og de heraf afledte reguleringsdiskussioner om, hvor meget tid de unge m{\aa} bruge p{\aa} at spille, hvad der er hensigtsm{\ae}ssigt og ikke hensigtsm{\ae}ssigt brug af computerspil, hvad der er sundt og usundt ved computerspil som en stillesiddende fritidsaktivitet. P{\aa} trods af unges egne bekymringer og for{\ae}ldrenes bekymringer for at de unge kan ryge i et patologihul, forts{\ae}tter de unge med at spille computerspil. Derfor kan sovev{\ae}relseskulturen ogs{\aa} ses som en modstand imod de overv{\aa}gningsmekanismer, som samfundet har sat i v{\ae}rk, for at computerspillet ikke skal tage overh{\aa}nd. Computerspillet fungerer i glimt som en ’time out’ fra p{\aa}buddet om at udvikle teknikker til selvregulering. ’Kampen’ mellem de unge og deres for{\ae}ldre om computerspillet kommer for de unges vedkommende til ogs{\aa} at handle om at slippe for overv{\aa}gning.",
    keywords = "Unge, computerspil, sovev{\ae}relseskultur, afh{\ae}ngighed som diskurs",
    author = "Anne Brus",
    year = "2014",
    month = "12",
    language = "Dansk",
    volume = "14",
    pages = "80--108",
    journal = "Tidsskrift for Ungdomsforskning",
    issn = "1502-7759",
    publisher = "Fagbokforlaget",
    number = "2",

    }

    Unge, afhængighed og computerspil som soveværelseskultur. / Brus, Anne .

    I: Tidsskrift for Ungdomsforskning, Bind 14, Nr. 2, 12.2014, s. 80-108.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Unge, afhængighed og computerspil som soveværelseskultur

    AU - Brus, Anne

    PY - 2014/12

    Y1 - 2014/12

    N2 - Med udgangspunkt i en kvalitativ interviewundersøgelse undersøger artiklen unges perspektiver på et højfrekvent og problematiseret brug af computerspil. ’Ungeperspektiverne’, ’soveværelseskultur’ og ’computerspilafhængighed og selvregulering’ bruges som teoretisk ramme til at sætte fokus på unges computerspil på soveværelset. Soveværelseskulturen er nærværende og til stede i de unges selvforståelser sammen med antagelserne om computerspilafhængighed, og de heraf afledte reguleringsdiskussioner om, hvor meget tid de unge må bruge på at spille, hvad der er hensigtsmæssigt og ikke hensigtsmæssigt brug af computerspil, hvad der er sundt og usundt ved computerspil som en stillesiddende fritidsaktivitet. På trods af unges egne bekymringer og forældrenes bekymringer for at de unge kan ryge i et patologihul, fortsætter de unge med at spille computerspil. Derfor kan soveværelseskulturen også ses som en modstand imod de overvågningsmekanismer, som samfundet har sat i værk, for at computerspillet ikke skal tage overhånd. Computerspillet fungerer i glimt som en ’time out’ fra påbuddet om at udvikle teknikker til selvregulering. ’Kampen’ mellem de unge og deres forældre om computerspillet kommer for de unges vedkommende til også at handle om at slippe for overvågning.

    AB - Med udgangspunkt i en kvalitativ interviewundersøgelse undersøger artiklen unges perspektiver på et højfrekvent og problematiseret brug af computerspil. ’Ungeperspektiverne’, ’soveværelseskultur’ og ’computerspilafhængighed og selvregulering’ bruges som teoretisk ramme til at sætte fokus på unges computerspil på soveværelset. Soveværelseskulturen er nærværende og til stede i de unges selvforståelser sammen med antagelserne om computerspilafhængighed, og de heraf afledte reguleringsdiskussioner om, hvor meget tid de unge må bruge på at spille, hvad der er hensigtsmæssigt og ikke hensigtsmæssigt brug af computerspil, hvad der er sundt og usundt ved computerspil som en stillesiddende fritidsaktivitet. På trods af unges egne bekymringer og forældrenes bekymringer for at de unge kan ryge i et patologihul, fortsætter de unge med at spille computerspil. Derfor kan soveværelseskulturen også ses som en modstand imod de overvågningsmekanismer, som samfundet har sat i værk, for at computerspillet ikke skal tage overhånd. Computerspillet fungerer i glimt som en ’time out’ fra påbuddet om at udvikle teknikker til selvregulering. ’Kampen’ mellem de unge og deres forældre om computerspillet kommer for de unges vedkommende til også at handle om at slippe for overvågning.

    KW - Unge

    KW - computerspil

    KW - soveværelseskultur

    KW - afhængighed som diskurs

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 14

    SP - 80

    EP - 108

    JO - Tidsskrift for Ungdomsforskning

    JF - Tidsskrift for Ungdomsforskning

    SN - 1502-7759

    IS - 2

    ER -