Undervisning som social praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Når der opstår vanskeligheder i skolen, kan der være en tendens til at forklare disse vanskeligheder med enkeltpersoners personlige indstilling eller manglende forudsætninger for at deltage og bidrage på passende måder. Alternativt forklares vanskeligheder med relationelle problemer knyttet fx til manglende positive tilknytninger, manglende indlevelse, forståelsesmæssige vanskeligheder, sproglige barriere eller manglende kendskab de involverede imellem. Skolen som et særligt sted, og undervisning som en særlig aktivitet i skolen, har det så at sige med at stå i baggrunden i forståelser af vanskeligheder i skolen. Artiklen diskuterer hvordan begreber fra social praksisteori og kritisk psykologi kan bidrage til at tale om og udforske vanskeligheder i skolen på måder, der bidrager til at overskride individualiserede problemforståelser og koble vanskeligheder i undervisningssituationer til betingelser for samarbejde om undervisning som en særlig samfundsmæssig og historisk praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske Udkast
ISSN1396-3953
StatusAccepteret/In press - 2019

Emneord

  • social praksis
  • lærerfaglighed
  • samarbejde

Citer dette