Resumé
Bogen er delt op i 4 dele:
- metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede? Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelses sted | Århus |
---|---|
Forlag | Klim |
Antal sider | 353 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7955-624-9 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- børn
- hverdagsliv
- handicap
Citer dette
}
(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv : Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden. / Rasmussen, Kim.
Århus : Klim, 2008. 353 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
TY - BOOK
T1 - (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv
T2 - Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden
AU - Rasmussen, Kim
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Bogen er delt op i 4 dele: - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede? Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?
AB - Bogen er delt op i 4 dele: - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede? Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?
KW - børn
KW - hverdagsliv
KW - handicap
KW - children
KW - everyday life
KW - handicap
M3 - Bog
SN - 978-87-7955-624-9
BT - (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv
PB - Klim
CY - Århus
ER -