(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Resumé

    Bogen er delt op i 4 dele:

    - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede?  Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedÅrhus
    ForlagKlim
    Antal sider353
    ISBN (Trykt)978-87-7955-624-9
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • børn
    • hverdagsliv
    • handicap

    Citer dette

    @book{dbcc2b50bfa611ddb6db000ea68e967b,
    title = "(Udviklingsh{\ae}mmede) b{\o}rns hverdagsliv: Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden",
    abstract = "Bogen er delt op i 4 dele: - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingsh{\ae}mmede) b{\o}rns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingsh{\ae}mmede b{\o}rn f{\o}r og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen f{\o}lges 4 b{\o}rn med Downs syndrom. Det belyses hvad b{\o}rnene laver, g{\o}r, kommunikerer ligesom man h{\o}rer omverdenens reaktioner. Bogen s{\ae}tter fokus p{\aa} hvad b{\o}rnene kan, p{\aa} deres talenter, uden at ignorere b{\o}rnenes behov for st{\o}tte. Bogen fors{\o}ger at s{\ae}tte parantes om det {"}udviklingsh{\ae}mmede{"} og skriver sig s{\aa}ledes op imod det meste af faglitteraturens v{\ae}gtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt sp{\o}rgsm{\aa}l i bogen er: h{\ae}mmer vi un{\o}digt de udviklingsh{\ae}mmede?  Har vi organiseret en parallel barndom til {"}dem{"} i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?",
    keywords = "b{\o}rn, hverdagsliv, handicap, children, everyday life, handicap",
    author = "Kim Rasmussen",
    year = "2008",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7955-624-9",
    publisher = "Klim",

    }

    (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv : Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden. / Rasmussen, Kim.

    Århus : Klim, 2008. 353 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    TY - BOOK

    T1 - (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

    T2 - Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden

    AU - Rasmussen, Kim

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Bogen er delt op i 4 dele: - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede?  Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?

    AB - Bogen er delt op i 4 dele: - metodologiske refleksioner, - beretninger om (udviklingshæmmede) børns hverdagsliv, - hverdagslivets betingelser for udviklingshæmmede børn før og nu, samt udfordringer. I beretningsdelen følges 4 børn med Downs syndrom. Det belyses hvad børnene laver, gør, kommunikerer ligesom man hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på hvad børnene kan, på deres talenter, uden at ignorere børnenes behov for støtte. Bogen forsøger at sætte parantes om det "udviklingshæmmede" og skriver sig således op imod det meste af faglitteraturens vægtning af handicap, mangler og vanskeligheder. Et centralt spørgsmål i bogen er: hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede?  Har vi organiseret en parallel barndom til "dem" i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?

    KW - børn

    KW - hverdagsliv

    KW - handicap

    KW - children

    KW - everyday life

    KW - handicap

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7955-624-9

    BT - (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

    PB - Klim

    CY - Århus

    ER -