Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Er der et dilemma mellem på den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste år, og på den anden side den traditionelle tilrettelæggelse af biblioteks- og informationssøgningskurser? Det spørger denne artikel til på baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede læreprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemført under det DEFF-støttede projekt "Bibliotekerne som aktiv læringspartner".

    I artiklen diskuteres forståelsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forståelsen af læring og af sammenhængen mellem information og viden. Og artiklen peger på betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenhæng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettelæggelse af informationssøgekurser, så de konkret kan støtte de studerendes projektarbejde og give dem bedre forudsætninger for at udvikle en selvstændig studiepraksis.
    OriginalsprogDansk
    TitelFra information til læring : Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet
    RedaktørerMaj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen
    Antal sider15
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagDEFF
    Publikationsdato2007
    Sider75 - 90
    ISBN (Elektronisk)978-87-88781-05-2
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • informationskompetence
    • informationsøgning
    • problemorienteret projektarbejde
    • viden
    • læringsteori
    • læreprocesser
    • problembaseret læring

    Citer dette