Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Er der et dilemma mellem på den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste år, og på den anden side den traditionelle tilrettelæggelse af biblioteks- og informationssøgningskurser? Det spørger denne artikel til på baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede læreprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemført under det DEFF-støttede projekt "Bibliotekerne som aktiv læringspartner".

    I artiklen diskuteres forståelsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forståelsen af læring og af sammenhængen mellem information og viden. Og artiklen peger på betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenhæng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettelæggelse af informationssøgekurser, så de konkret kan støtte de studerendes projektarbejde og give dem bedre forudsætninger for at udvikle en selvstændig studiepraksis.
    OriginalsprogDansk
    TitelFra information til læring : Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet
    RedaktørerMaj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen
    Antal sider15
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagDEFF
    Publikationsdato2007
    Sider75 - 90
    ISBN (Elektronisk)978-87-88781-05-2
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • informationskompetence
    • informationsøgning
    • problemorienteret projektarbejde
    • viden
    • læringsteori
    • læreprocesser
    • problembaseret læring

    Citer dette

    Birch Andreasen, L., Jørgensen, L., & Nielsen, J. L. (2007). Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser. I M. Rosenstand, K. Harbo, & L. Birch Andreasen (red.), Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet (s. 75 - 90). København: DEFF.
    Birch Andreasen, Lars ; Jørgensen, Lars ; Nielsen, Jørgen Lerche. / Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser. Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet. red. / Maj Rosenstand ; Karen Harbo ; Lars Birch Andreasen. København : DEFF, 2007. s. 75 - 90
    @inbook{c19d4330c9a811dca026000ea68e967b,
    title = "Udvikling af informationskompetence i problemorienterede l{\ae}reprocesser",
    abstract = "Er der et dilemma mellem p{\aa} den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste {\aa}r, og p{\aa} den anden side den traditionelle tilrettel{\ae}ggelse af biblioteks- og informationss{\o}gningskurser? Det sp{\o}rger denne artikel til p{\aa} baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede l{\ae}reprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemf{\o}rt under det DEFF-st{\o}ttede projekt {"}Bibliotekerne som aktiv l{\ae}ringspartner{"}.I artiklen diskuteres forst{\aa}elsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forst{\aa}elsen af l{\ae}ring og af sammenh{\ae}ngen mellem information og viden. Og artiklen peger p{\aa} betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenh{\ae}ng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettel{\ae}ggelse af informationss{\o}gekurser, s{\aa} de konkret kan st{\o}tte de studerendes projektarbejde og give dem bedre foruds{\ae}tninger for at udvikle en selvst{\ae}ndig studiepraksis.",
    keywords = "informationskompetence, informations{\o}gning, problemorienteret projektarbejde, viden, l{\ae}ringsteori, l{\ae}reprocesser, problembaseret l{\ae}ring, information literacy, information retrieval, problem based project studies, Knowledge, problem based learning",
    author = "{Birch Andreasen}, Lars and Lars J{\o}rgensen and Nielsen, {J{\o}rgen Lerche}",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    pages = "75 -- 90",
    editor = "Maj Rosenstand and Karen Harbo and {Birch Andreasen}, Lars",
    booktitle = "Fra information til l{\ae}ring",
    publisher = "DEFF",

    }

    Birch Andreasen, L, Jørgensen, L & Nielsen, JL 2007, Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser. i M Rosenstand, K Harbo & L Birch Andreasen (red), Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet. DEFF, København, s. 75 - 90.

    Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser. / Birch Andreasen, Lars; Jørgensen, Lars; Nielsen, Jørgen Lerche.

    Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet. red. / Maj Rosenstand; Karen Harbo; Lars Birch Andreasen. København : DEFF, 2007. s. 75 - 90.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser

    AU - Birch Andreasen, Lars

    AU - Jørgensen, Lars

    AU - Nielsen, Jørgen Lerche

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Er der et dilemma mellem på den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste år, og på den anden side den traditionelle tilrettelæggelse af biblioteks- og informationssøgningskurser? Det spørger denne artikel til på baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede læreprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemført under det DEFF-støttede projekt "Bibliotekerne som aktiv læringspartner".I artiklen diskuteres forståelsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forståelsen af læring og af sammenhængen mellem information og viden. Og artiklen peger på betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenhæng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettelæggelse af informationssøgekurser, så de konkret kan støtte de studerendes projektarbejde og give dem bedre forudsætninger for at udvikle en selvstændig studiepraksis.

    AB - Er der et dilemma mellem på den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste år, og på den anden side den traditionelle tilrettelæggelse af biblioteks- og informationssøgningskurser? Det spørger denne artikel til på baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede læreprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemført under det DEFF-støttede projekt "Bibliotekerne som aktiv læringspartner".I artiklen diskuteres forståelsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forståelsen af læring og af sammenhængen mellem information og viden. Og artiklen peger på betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenhæng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettelæggelse af informationssøgekurser, så de konkret kan støtte de studerendes projektarbejde og give dem bedre forudsætninger for at udvikle en selvstændig studiepraksis.

    KW - informationskompetence

    KW - informationsøgning

    KW - problemorienteret projektarbejde

    KW - viden

    KW - læringsteori

    KW - læreprocesser

    KW - problembaseret læring

    KW - information literacy

    KW - information retrieval

    KW - problem based project studies

    KW - Knowledge

    KW - problem based learning

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SP - 75

    EP - 90

    BT - Fra information til læring

    A2 - Rosenstand, Maj

    A2 - Harbo, Karen

    A2 - Birch Andreasen, Lars

    PB - DEFF

    CY - København

    ER -

    Birch Andreasen L, Jørgensen L, Nielsen JL. Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser. I Rosenstand M, Harbo K, Birch Andreasen L, red., Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet. København: DEFF. 2007. s. 75 - 90