Udvikling af børns og unges deltagelsesbetingelser i folkeskolen

et spørgsmål om læreres relationskompetencer eller betingelser for samarbejde?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind56
Udgave nummer2
Sider (fra-til)54-68
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • lærerfaglighed
  • undervisning
  • samarbejde
  • relationskompetence

Citer dette

@article{b78c1e1c156e4274b3bd8590186aaf02,
title = "Udvikling af b{\o}rns og unges deltagelsesbetingelser i folkeskolen: et sp{\o}rgsm{\aa}l om l{\ae}reres relationskompetencer eller betingelser for samarbejde?",
abstract = "Ambitionen med denne artikel er at tydeligg{\o}re, hvordan forskellige forst{\aa}elser af l{\ae}reres undervisningsopgave leder os forskelligt, n{\aa}r vi vil forst{\aa} vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen pr{\ae}senterer et praksisteoretisk perspektiv p{\aa} l{\ae}reres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et s{\aa}dant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forst{\aa} og h{\aa}ndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’n{\o}jes med’ at v{\ae}re eksperter, men m{\aa} indg{\aa} i samarbejde med l{\ae}rere og elever om udforskning af betingelser for l{\ae}ring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenh{\ae}nge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som b{\o}rn skal l{\ae}re og trives i.",
keywords = "l{\ae}rerfaglighed, undervisning, samarbejde, relationskompetence",
author = "Tilde Mardahl-Hansen",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "56",
pages = "54--68",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

TY - JOUR

T1 - Udvikling af børns og unges deltagelsesbetingelser i folkeskolen

T2 - et spørgsmål om læreres relationskompetencer eller betingelser for samarbejde?

AU - Mardahl-Hansen, Tilde

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.

AB - Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.

KW - lærerfaglighed

KW - undervisning

KW - samarbejde

KW - relationskompetence

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 56

SP - 54

EP - 68

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

IS - 2

ER -