Udvikling af børns og unges deltagelsesbetingelser i folkeskolen: et spørgsmål om læreres relationskompetencer eller betingelser for samarbejde?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind56
Udgave nummer2
Sider (fra-til)54-68
StatusUdgivet - 2019
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • lærerfaglighed
  • undervisning
  • samarbejde
  • relationskompetence

Citer dette