Udsatte unges uddannelsesdeltagelse

Tilhør og steder som teoretiske perspektiver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Spørgsmålet om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opmærksomhed på, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels ærinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – tættere på unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilhør som en både sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i social praksis og en forståelse af sted som både fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilhørsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalområder og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og får betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSosiologi i Dag
Vol/bind46
Udgave nummer3-4
Sider (fra-til)110-129
Antal sider19
ISSN0332-6330
StatusUdgivet - 17 nov. 2016

Emneord

  • udsatte unge
  • tilhør
  • social læring
  • sted
  • uddannelsesdeltagelse

Citer dette

@article{4b32c97f522e4446944d4f3e5fb52039,
title = "Udsatte unges uddannelsesdeltagelse: Tilh{\o}r og steder som teoretiske perspektiver",
abstract = "Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemf{\o}re en ungdomsuddannelse. Sp{\o}rgsm{\aa}let om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opm{\ae}rksomhed p{\aa}, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels {\ae}rinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – t{\ae}ttere p{\aa} unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilh{\o}r som en b{\aa}de sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forst{\aa}else af l{\ae}ring som deltagelse i social praksis og en forst{\aa}else af sted som b{\aa}de fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilh{\o}rsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalomr{\aa}der og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og f{\aa}r betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.",
keywords = "udsatte unge, tilh{\o}r, social l{\ae}ring, sted, uddannelsesdeltagelse",
author = "Lene Larsen and Wulf-Andersen, {Trine {\O}stergaard} and Nielsen, {Steen Baag{\o}e} and Mogensen, {Kevin Holger}",
year = "2016",
month = "11",
day = "17",
language = "Dansk",
volume = "46",
pages = "110--129",
journal = "Sosiologi i Dag",
issn = "0332-6330",
publisher = "Novus Forlag AS",
number = "3-4",

}

Udsatte unges uddannelsesdeltagelse : Tilhør og steder som teoretiske perspektiver. / Larsen, Lene; Wulf-Andersen, Trine Østergaard; Nielsen, Steen Baagøe; Mogensen, Kevin Holger.

I: Sosiologi i Dag, Bind 46, Nr. 3-4, 17.11.2016, s. 110-129.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Udsatte unges uddannelsesdeltagelse

T2 - Tilhør og steder som teoretiske perspektiver

AU - Larsen, Lene

AU - Wulf-Andersen, Trine Østergaard

AU - Nielsen, Steen Baagøe

AU - Mogensen, Kevin Holger

PY - 2016/11/17

Y1 - 2016/11/17

N2 - Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Spørgsmålet om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opmærksomhed på, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels ærinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – tættere på unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilhør som en både sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i social praksis og en forståelse af sted som både fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilhørsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalområder og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og får betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.

AB - Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Spørgsmålet om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opmærksomhed på, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels ærinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – tættere på unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilhør som en både sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i social praksis og en forståelse af sted som både fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilhørsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalområder og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og får betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.

KW - udsatte unge

KW - tilhør

KW - social læring

KW - sted

KW - uddannelsesdeltagelse

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 46

SP - 110

EP - 129

JO - Sosiologi i Dag

JF - Sosiologi i Dag

SN - 0332-6330

IS - 3-4

ER -