Udsatte unges uddannelsesdeltagelse: Tilhør og steder som teoretiske perspektiver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Spørgsmålet om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opmærksomhed på, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels ærinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – tættere på unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilhør som en både sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i social praksis og en forståelse af sted som både fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilhørsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalområder og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og får betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSosiologi i Dag
Vol/bind46
Udgave nummer3-4
Sider (fra-til)110-129
Antal sider19
ISSN0332-6330
StatusUdgivet - 17 nov. 2016

Emneord

  • udsatte unge
  • tilhør
  • social læring
  • sted
  • uddannelsesdeltagelse

Citer dette