Abstract
Det er i dag i stigende grad et krav, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Spørgsmålet om udsatte unges uddannelsesdeltagelse tematiseres ofte i termer af frafald og manglende motivation, hvilket skygger for opmærksomhed på, hvordan unges ofte komplekse situation ser ud i sin helhed. Denne artikels ærinde er at bidrage til udviklingen af teoretiske begreber, der skaber andre indsigter – tættere på unges perspektiver. I artiklen kombinerer vi et teoretisk begreb om tilhør som en både sanselig, personlig og politisk proces med en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i social praksis og en forståelse af sted som både fysisk- geografiske, sociale og kulturelle konstellationer. Vi tager udgangspunkt i, hvordan udsatte unge skaber tilhørsforhold andre steder end i uddannelse for at vise, hvordan unges forbindelser til lokalområder og uddannelsessteder gensidigt former hinanden og får betydning for unges muligheder for at kvalificere sig til og deltage meningsfuldt i uddannelses- og samfundslivet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sosiologi i Dag |
Vol/bind | 46 |
Udgave nummer | 3-4 |
Sider (fra-til) | 110-129 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 0332-6330 |
Status | Udgivet - 17 nov. 2016 |
Emneord
- udsatte unge
- tilhør
- social læring
- sted
- uddannelsesdeltagelse