Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

Ifølge litteraturen er der mange udfordringer ved patientinddragelse i forskning, som er knyttet til de spændinger, der opstår i relationerne mellem universitetsforskere, patienter, pårørende og eventuelt fagprofessionelle, når de skaber viden sammen (Abma et al, 2015; Olesen et al, 2018; ViBis, 2018). Ofte bliver patienternes stemmer ikke i tilstrækkelig grad respekteret og inddraget i forskning. Dette oplæg vil diskutere disse spændinger i lyset af spørgsmål vedrørende relationel etik og videnssyn samt præsentere et forskningsdesign, der adresserer magtdynamikker i forskningsrelationer og skabe rum for patienternes og de pårørendes erfaringsbaserede viden.

Det forskningsdesign, som vi vil præsentere, danner rammerne for et projekt, der er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Parkinsonforeningen og Tivoli Ballet Skole og er støttet af Velux Fondens HumPraxis program. Der er tale om et kollaborativt design, hvor borgere med Parkinsons sygdom og pårørende, forskere og Parkinsons-danseinstruktører vil samskabe viden om erfaringer med terapeutiske danseforløb igennem brug af kreative metoder, der åbner op for visuelle, kropslige og æstetiske måder at erfare verden og skabe viden på. Den samskabte viden vil blive formidlet gennem grafiske fortællinger. Et af projektets hovedmål er at kvalificere og fremme patientinddragelse i forskning og forskningsformidling. Med udgangspunkt i en dialogisk kommunikationsteoretisk ramme, der kombinerer Bakhtins dialogteori og Foucaults teori om magt/viden (f.eks. Phillips, 2011; Olesen et al, 2018), vil vi rette fokus mod de spændinger, der opstår i samspillet mellem forskellige stemmer i samskabelsesprocesser. Vi vil skitsere, hvordan forskningsdesignet lægger op til, at deltagerne samskaber og formidler viden samt forholder sig kritisk refleksivt til spændingerne i samskabelse.

Litteratur

Abma, T. A., Pittens, C. A. C. M., Visse, M., Elberse, J. E., & Broerse, J. E. W. (2015). Patient involvement in research programming and implementation. Health Expectations, 18(6), 2449–2464.

Olesen, B. R., Phillips, L. J. & Johansen, T. L. R. (2018) Dialog og samskabelse: – metoder til en refleksiv praksis, Akademisk Forlag. 232 s

Phillips, L. (2011). The Promise of Dialogue: The dialogic turn in the production and communication of knowledge. Amsterdam: John Benjamins Publishing

ViBis (2018). Manifest for Brugerinddragelse. Danske Patienter, KL og Danske Regioner i samarbejde med ViBIS (Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet). https://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/vibis
OriginalsprogDansk
Publikationsdato28 jan. 2019
StatusUdgivet - 28 jan. 2019
BegivenhedBorgerinddragelse i forskning 2.0 - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 28 jan. 201928 jan. 2019
https://www.sdu.dk/da/borgerinddragelseiforskning

Konference

KonferenceBorgerinddragelse i forskning 2.0
LokationSyddansk Universitet
LandDanmark
ByOdense
Periode28/01/201928/01/2019
Internetadresse

Emneord

  • patientinddragelse i kollaborativ forskning
  • relationel etik
  • narrativ og grafisk medicin
  • dans for borgere og pårørende med Parkinsons sygdom
  • kritisk refleksivitet

Citer dette

@conference{7a0d4250092d49748bb64f8ac085ce72,
title = "Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning",
abstract = "If{\o}lge litteraturen er der mange udfordringer ved patientinddragelse i forskning, som er knyttet til de sp{\ae}ndinger, der opst{\aa}r i relationerne mellem universitetsforskere, patienter, p{\aa}r{\o}rende og eventuelt fagprofessionelle, n{\aa}r de skaber viden sammen (Abma et al, 2015; Olesen et al, 2018; ViBis, 2018). Ofte bliver patienternes stemmer ikke i tilstr{\ae}kkelig grad respekteret og inddraget i forskning. Dette opl{\ae}g vil diskutere disse sp{\ae}ndinger i lyset af sp{\o}rgsm{\aa}l vedr{\o}rende relationel etik og videnssyn samt pr{\ae}sentere et forskningsdesign, der adresserer magtdynamikker i forskningsrelationer og skabe rum for patienternes og de p{\aa}r{\o}rendes erfaringsbaserede viden. Det forskningsdesign, som vi vil pr{\ae}sentere, danner rammerne for et projekt, der er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Parkinsonforeningen og Tivoli Ballet Skole og er st{\o}ttet af Velux Fondens HumPraxis program. Der er tale om et kollaborativt design, hvor borgere med Parkinsons sygdom og p{\aa}r{\o}rende, forskere og Parkinsons-danseinstrukt{\o}rer vil samskabe viden om erfaringer med terapeutiske danseforl{\o}b igennem brug af kreative metoder, der {\aa}bner op for visuelle, kropslige og {\ae}stetiske m{\aa}der at erfare verden og skabe viden p{\aa}. Den samskabte viden vil blive formidlet gennem grafiske fort{\ae}llinger. Et af projektets hovedm{\aa}l er at kvalificere og fremme patientinddragelse i forskning og forskningsformidling. Med udgangspunkt i en dialogisk kommunikationsteoretisk ramme, der kombinerer Bakhtins dialogteori og Foucaults teori om magt/viden (f.eks. Phillips, 2011; Olesen et al, 2018), vil vi rette fokus mod de sp{\ae}ndinger, der opst{\aa}r i samspillet mellem forskellige stemmer i samskabelsesprocesser. Vi vil skitsere, hvordan forskningsdesignet l{\ae}gger op til, at deltagerne samskaber og formidler viden samt forholder sig kritisk refleksivt til sp{\ae}ndingerne i samskabelse. LitteraturAbma, T. A., Pittens, C. A. C. M., Visse, M., Elberse, J. E., & Broerse, J. E. W. (2015). Patient involvement in research programming and implementation. Health Expectations, 18(6), 2449–2464.Olesen, B. R., Phillips, L. J. & Johansen, T. L. R. (2018) Dialog og samskabelse: – metoder til en refleksiv praksis, Akademisk Forlag. 232 sPhillips, L. (2011). The Promise of Dialogue: The dialogic turn in the production and communication of knowledge. Amsterdam: John Benjamins Publishing ViBis (2018). Manifest for Brugerinddragelse. Danske Patienter, KL og Danske Regioner i samarbejde med ViBIS (Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsv{\ae}senet). https://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/vibis",
keywords = "citizen empowerment, collaboration, health care ethics, dialogic communication, dance for people with Parkinson's and families, patientinddragelse i kollaborativ forskning, relationel etik, narrativ og grafisk medicin, dans for borgere og p{\aa}r{\o}rende med Parkinsons sygdom, kritisk refleksivitet",
author = "Phillips, {Louise Jane} and Lisbeth Fr{\o}lunde",
year = "2019",
month = "1",
day = "28",
language = "Dansk",
note = "Borgerinddragelse i forskning 2.0 ; Conference date: 28-01-2019 Through 28-01-2019",
url = "https://www.sdu.dk/da/borgerinddragelseiforskning",

}

Phillips, LJ & Frølunde, L 2019, 'Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning' Borgerinddragelse i forskning 2.0, Odense, Danmark, 28/01/2019 - 28/01/2019, .

Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning. / Phillips, Louise Jane; Frølunde, Lisbeth.

2019. Abstract fra Borgerinddragelse i forskning 2.0, Odense, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Udfordringer ved at inddrage borgere og deres erfaringsbaserede viden i kollaborativ forskning

AU - Phillips, Louise Jane

AU - Frølunde, Lisbeth

PY - 2019/1/28

Y1 - 2019/1/28

N2 - Ifølge litteraturen er der mange udfordringer ved patientinddragelse i forskning, som er knyttet til de spændinger, der opstår i relationerne mellem universitetsforskere, patienter, pårørende og eventuelt fagprofessionelle, når de skaber viden sammen (Abma et al, 2015; Olesen et al, 2018; ViBis, 2018). Ofte bliver patienternes stemmer ikke i tilstrækkelig grad respekteret og inddraget i forskning. Dette oplæg vil diskutere disse spændinger i lyset af spørgsmål vedrørende relationel etik og videnssyn samt præsentere et forskningsdesign, der adresserer magtdynamikker i forskningsrelationer og skabe rum for patienternes og de pårørendes erfaringsbaserede viden. Det forskningsdesign, som vi vil præsentere, danner rammerne for et projekt, der er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Parkinsonforeningen og Tivoli Ballet Skole og er støttet af Velux Fondens HumPraxis program. Der er tale om et kollaborativt design, hvor borgere med Parkinsons sygdom og pårørende, forskere og Parkinsons-danseinstruktører vil samskabe viden om erfaringer med terapeutiske danseforløb igennem brug af kreative metoder, der åbner op for visuelle, kropslige og æstetiske måder at erfare verden og skabe viden på. Den samskabte viden vil blive formidlet gennem grafiske fortællinger. Et af projektets hovedmål er at kvalificere og fremme patientinddragelse i forskning og forskningsformidling. Med udgangspunkt i en dialogisk kommunikationsteoretisk ramme, der kombinerer Bakhtins dialogteori og Foucaults teori om magt/viden (f.eks. Phillips, 2011; Olesen et al, 2018), vil vi rette fokus mod de spændinger, der opstår i samspillet mellem forskellige stemmer i samskabelsesprocesser. Vi vil skitsere, hvordan forskningsdesignet lægger op til, at deltagerne samskaber og formidler viden samt forholder sig kritisk refleksivt til spændingerne i samskabelse. LitteraturAbma, T. A., Pittens, C. A. C. M., Visse, M., Elberse, J. E., & Broerse, J. E. W. (2015). Patient involvement in research programming and implementation. Health Expectations, 18(6), 2449–2464.Olesen, B. R., Phillips, L. J. & Johansen, T. L. R. (2018) Dialog og samskabelse: – metoder til en refleksiv praksis, Akademisk Forlag. 232 sPhillips, L. (2011). The Promise of Dialogue: The dialogic turn in the production and communication of knowledge. Amsterdam: John Benjamins Publishing ViBis (2018). Manifest for Brugerinddragelse. Danske Patienter, KL og Danske Regioner i samarbejde med ViBIS (Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet). https://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/vibis

AB - Ifølge litteraturen er der mange udfordringer ved patientinddragelse i forskning, som er knyttet til de spændinger, der opstår i relationerne mellem universitetsforskere, patienter, pårørende og eventuelt fagprofessionelle, når de skaber viden sammen (Abma et al, 2015; Olesen et al, 2018; ViBis, 2018). Ofte bliver patienternes stemmer ikke i tilstrækkelig grad respekteret og inddraget i forskning. Dette oplæg vil diskutere disse spændinger i lyset af spørgsmål vedrørende relationel etik og videnssyn samt præsentere et forskningsdesign, der adresserer magtdynamikker i forskningsrelationer og skabe rum for patienternes og de pårørendes erfaringsbaserede viden. Det forskningsdesign, som vi vil præsentere, danner rammerne for et projekt, der er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Parkinsonforeningen og Tivoli Ballet Skole og er støttet af Velux Fondens HumPraxis program. Der er tale om et kollaborativt design, hvor borgere med Parkinsons sygdom og pårørende, forskere og Parkinsons-danseinstruktører vil samskabe viden om erfaringer med terapeutiske danseforløb igennem brug af kreative metoder, der åbner op for visuelle, kropslige og æstetiske måder at erfare verden og skabe viden på. Den samskabte viden vil blive formidlet gennem grafiske fortællinger. Et af projektets hovedmål er at kvalificere og fremme patientinddragelse i forskning og forskningsformidling. Med udgangspunkt i en dialogisk kommunikationsteoretisk ramme, der kombinerer Bakhtins dialogteori og Foucaults teori om magt/viden (f.eks. Phillips, 2011; Olesen et al, 2018), vil vi rette fokus mod de spændinger, der opstår i samspillet mellem forskellige stemmer i samskabelsesprocesser. Vi vil skitsere, hvordan forskningsdesignet lægger op til, at deltagerne samskaber og formidler viden samt forholder sig kritisk refleksivt til spændingerne i samskabelse. LitteraturAbma, T. A., Pittens, C. A. C. M., Visse, M., Elberse, J. E., & Broerse, J. E. W. (2015). Patient involvement in research programming and implementation. Health Expectations, 18(6), 2449–2464.Olesen, B. R., Phillips, L. J. & Johansen, T. L. R. (2018) Dialog og samskabelse: – metoder til en refleksiv praksis, Akademisk Forlag. 232 sPhillips, L. (2011). The Promise of Dialogue: The dialogic turn in the production and communication of knowledge. Amsterdam: John Benjamins Publishing ViBis (2018). Manifest for Brugerinddragelse. Danske Patienter, KL og Danske Regioner i samarbejde med ViBIS (Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet). https://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/vibis

KW - citizen empowerment

KW - collaboration

KW - health care ethics

KW - dialogic communication

KW - dance for people with Parkinson's and families

KW - patientinddragelse i kollaborativ forskning

KW - relationel etik

KW - narrativ og grafisk medicin

KW - dans for borgere og pårørende med Parkinsons sygdom

KW - kritisk refleksivitet

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -