Udfordringer for den arbejdsbaserede læring i erhvervsuddannelserne

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Læring i arbejdslivet fungerer mest effektivt, når arbejdspladsens uformelle læring integreres med formaliseret læring i en uddannelsesinstitution – for eksempel i en vekseluddannelse. Det gælder både i voksen- og efteruddannelserne og i de grundlæggende erhvervsuddannelser (yrkesutbildning). Den institutionelle arkitektur omkring læring i arbejdslivet er meget forskellig fra land til land, også i de nordiske lande. Disse forskelle vil denne artikel belyse med et særligt blik på vekseluddannelser. Erhvervsuddannelser på gymnasialt niveau, der organiseres som vekseluddannelser (lærlingeuddannelser), tilbyder en kombination af arbejdsbaseret og skolebaseret læring. De har mange fordele, men giver også mange udfordringer. Lærlingeuddannelser er kun udbredte i nogle få lande, for eksempel Danmark, mens de fleste andre lande, som Sverige, primært har haft skolebaserede erhvervsuddannelser. Artiklen undersøger udfordringer for vekseluddannelserne og peger på nogle innovative eksempler på løsning af udfordringerne.
    OriginalsprogDansk
    TitelLärande i arbetslivet – möjligheter och utmaningar : En vänbok til Per-Erik Ellström
    RedaktørerHenrik Kock
    Udgivelses stedLinköpings universitet
    ForlagLinköpings universitet
    Publikationsdato16 jun. 2014
    Sider177-197
    ISBN (Trykt)9789175192918
    StatusUdgivet - 16 jun. 2014

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2014). Udfordringer for den arbejdsbaserede læring i erhvervsuddannelserne. I H. Kock (red.), Lärande i arbetslivet – möjligheter och utmaningar: En vänbok til Per-Erik Ellström (s. 177-197). Linköpings universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:749554/FULLTEXT01.pdf