Contesting visibility: Sartorial Strategies among Muslim Women in Danish Media

Bidragets oversatte titel: Udfordring af Synlighed: Stilmæssige strategier blandt muslimske kvinder i danske medier

Connie Carøe Christiansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelpeer review

Abstract

  Nye medie teknologier og migrationsnetværk skaber en ny situation for den muslimske befolkning i Europa. Igennem de seneste år har erklærede muslimer, ofte af ikke-sådan-lige-at-definere etnicitet, i stigende grad taget del i mediedebatter i nationale og interaktive medier. De blogger på internettet, skriver i aviser og deltager i paneldebatter. En anseelig andel af disse medieaktivister er kvinder og deres refleksioner over påklædning og fremtrædelse udgør størstedelen af mit materiale i dette paper. Jeg diskuterer tøjstilen hos otte forskellige kvinder, som alle har fået opmærksomhed i forskellige medier, skrevne og visuelle. Ved at tage udgangspunkt i begrebet 'stilmæssige strategier, argumenterer jeg for, at disse kvinder ikke kun overvejer hvordan deres tøjstil opbygger en islamisk subjektivitet, men at de inddrager overvejelser om, hvordan man undgår at blive placeret i negative stereotyper i hverdagens interaktioner og overfor mediepublikummet. Islamisk mode giver muslimske kvinder mulighed for både at benytte mere subtile måder at kommunkere deres tilstedeværelse i medierne på, og for at fastholde klare signaler om at vedkommende er en muslimsk kvinde. Således er islamisk mode et udtryk for at muslimske kvinder igennem deres medieoptræden tager del i en form for mikro-politik, et niveau der ofte ignoreres i diskussioner af Islam i Europa.
Bidragets oversatte titelUdfordring af Synlighed: Stilmæssige strategier blandt muslimske kvinder i danske medier
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftJournal of Intercultural Studies
Vol/bind32
Udgave nummer4
Sider (fra-til)335-353
ISSN0725-6868
DOI
StatusUdgivet - aug. 2011

Emneord

  • forestillet enshed
  • forbrug og social differentiering
  • nye interaktive medier

Citer dette