Abstract
Studiefremdriftsreformen kritiseres i øjeblikket for at give incitament til en instrumentel og eksamensorienteret overfladelæring, som underminerer ideerne om kritisk, innovativ tænkning og selvstændig livslang læring. Men har kritikken overhovedet noget på sig? Og kan uddannelserne selv gøre noget for at gøre den til skamme?
På workshoppen diskuterer vi resultaterne af tidligere og igangværende undersøgelser om de studerendes prioriteter og valg, når kravet om hurtig gennemførelse dominerer. Workshopdeltagerne inviteres herefter til at komme med konkrete input til formuleringen af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt de universitetsstuderende (erfaringer og problematiseringer såvel som konkrete spørgsmål) om deres oplevelser af de nye fremdriftskrav. Undersøgelsen forventes gennemført i samarbejde med DM ultimo 2014.
Ved Laura Louise Sarauw, ph.d., postdoc, Aarhus Universitet
Laura Louise Sarauw er ph.d., postdoc, Aarhus Universitet, hvor hun blandt andet forsker i de mulige konsekvenser af den kommende studiefremdriftsreform. Projektet bygger videre på Laura Louises tidligere forskning i de senere års kompetenceorientering og er støttet af FKK.
På workshoppen diskuterer vi resultaterne af tidligere og igangværende undersøgelser om de studerendes prioriteter og valg, når kravet om hurtig gennemførelse dominerer. Workshopdeltagerne inviteres herefter til at komme med konkrete input til formuleringen af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt de universitetsstuderende (erfaringer og problematiseringer såvel som konkrete spørgsmål) om deres oplevelser af de nye fremdriftskrav. Undersøgelsen forventes gennemført i samarbejde med DM ultimo 2014.
Ved Laura Louise Sarauw, ph.d., postdoc, Aarhus Universitet
Laura Louise Sarauw er ph.d., postdoc, Aarhus Universitet, hvor hun blandt andet forsker i de mulige konsekvenser af den kommende studiefremdriftsreform. Projektet bygger videre på Laura Louises tidligere forskning i de senere års kompetenceorientering og er støttet af FKK.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 15 aug. 2014 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 15 aug. 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |