"Uddannelse - et våben mod fattigdom?": Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skole i Zambia, introducerer artiklen til forskellige teoretiske traditioner inden for uddannelsesforskning og udviklingsforskning og skelner mellem modernistiske og postmodernistiske/poststrukturalistiske teorier. Artiklen viser, hvorledes dette tværfaglige blik skærper kritikken ved at sætte spørgsmålstegn ved kulturelle og sociale selvføgeligheder, som det moderne uddannelsesprojekt er båret af.
OriginalsprogDansk
TitelGyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik
RedaktørerHans Jørgen Kristensen, Per Fibæk Laursen
Antal sider17
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagGyldendal
Publikationsdato2011
Sider505-523
Kapitel7.4
ISBN (Trykt)978-87-02-08312-5
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Uddannelse
  • udvikling
  • modernitet

Citer dette

Madsen, U. A. (2011). "Uddannelse - et våben mod fattigdom?": Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. I H. J. Kristensen, & P. F. Laursen (red.), Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik (s. 505-523). Gyldendal.