"Uddannelse - et våben mod fattigdom?"

Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Resumé

Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skole i Zambia, introducerer artiklen til forskellige teoretiske traditioner inden for uddannelsesforskning og udviklingsforskning og skelner mellem modernistiske og postmodernistiske/poststrukturalistiske teorier. Artiklen viser, hvorledes dette tværfaglige blik skærper kritikken ved at sætte spørgsmålstegn ved kulturelle og sociale selvføgeligheder, som det moderne uddannelsesprojekt er båret af.
OriginalsprogDansk
TitelGyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik
RedaktørerHans Jørgen Kristensen, Per Fibæk Laursen
Antal sider17
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagGyldendal
Publikationsdato2011
Sider505-523
Kapitel7.4
ISBN (Trykt)978-87-02-08312-5
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Uddannelse
  • udvikling
  • modernitet

Citer dette

Madsen, U. A. (2011). "Uddannelse - et våben mod fattigdom?": Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. I H. J. Kristensen, & P. F. Laursen (red.), Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik (s. 505-523). København: Gyldendal.
Madsen, Ulla Ambrosius. / "Uddannelse - et våben mod fattigdom?" : Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik. red. / Hans Jørgen Kristensen ; Per Fibæk Laursen. København : Gyldendal, 2011. s. 505-523
@inbook{3e4e467014a911df9bed000ea68e967b,
title = "{"}Uddannelse - et v{\aa}ben mod fattigdom?{"}: Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling",
abstract = "Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skole i Zambia, introducerer artiklen til forskellige teoretiske traditioner inden for uddannelsesforskning og udviklingsforskning og skelner mellem modernistiske og postmodernistiske/poststrukturalistiske teorier. Artiklen viser, hvorledes dette tv{\ae}rfaglige blik sk{\ae}rper kritikken ved at s{\ae}tte sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved kulturelle og sociale selvf{\o}geligheder, som det moderne uddannelsesprojekt er b{\aa}ret af.",
keywords = "Uddannelse, udvikling, modernitet, Education",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-02-08312-5",
pages = "505--523",
editor = "Kristensen, {Hans J{\o}rgen} and Laursen, {Per Fib{\ae}k}",
booktitle = "Gyldendals P{\ae}dagogikh{\aa}ndbog",
publisher = "Gyldendal",

}

Madsen, UA 2011, "Uddannelse - et våben mod fattigdom?": Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. i HJ Kristensen & PF Laursen (red), Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik. Gyldendal, København, s. 505-523.

"Uddannelse - et våben mod fattigdom?" : Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. / Madsen, Ulla Ambrosius.

Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik. red. / Hans Jørgen Kristensen; Per Fibæk Laursen. København : Gyldendal, 2011. s. 505-523.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

TY - CHAP

T1 - "Uddannelse - et våben mod fattigdom?"

T2 - Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling

AU - Madsen, Ulla Ambrosius

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skole i Zambia, introducerer artiklen til forskellige teoretiske traditioner inden for uddannelsesforskning og udviklingsforskning og skelner mellem modernistiske og postmodernistiske/poststrukturalistiske teorier. Artiklen viser, hvorledes dette tværfaglige blik skærper kritikken ved at sætte spørgsmålstegn ved kulturelle og sociale selvføgeligheder, som det moderne uddannelsesprojekt er båret af.

AB - Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skole i Zambia, introducerer artiklen til forskellige teoretiske traditioner inden for uddannelsesforskning og udviklingsforskning og skelner mellem modernistiske og postmodernistiske/poststrukturalistiske teorier. Artiklen viser, hvorledes dette tværfaglige blik skærper kritikken ved at sætte spørgsmålstegn ved kulturelle og sociale selvføgeligheder, som det moderne uddannelsesprojekt er båret af.

KW - Uddannelse

KW - udvikling

KW - modernitet

KW - Education

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-02-08312-5

SP - 505

EP - 523

BT - Gyldendals Pædagogikhåndbog

A2 - Kristensen, Hans Jørgen

A2 - Laursen, Per Fibæk

PB - Gyldendal

CY - København

ER -

Madsen UA. "Uddannelse - et våben mod fattigdom?": Etnografiske studier af Ungdom, Uddannelse og Udvikling. I Kristensen HJ, Laursen PF, red., Gyldendals Pædagogikhåndbog : otte tilgange til pædagogik. København: Gyldendal. 2011. s. 505-523