Ud af defensiven. Fornyelse af daginstitutionerne med udgangspunkt i den pædagogiske faglighed

6 teser om daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed i en afgørende brydningstid

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Resumé

    Pjecen fremlægger seks teser om daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed i en omfattende brydningstid. I en sammentrængt og tilspidset form forbinder teserne analytiske indsigter i daginstitutionernes og daginstitutionsarbejdets karakter og aktuelle situation med politiske perspektiver for en anden udviklingsretning end den, der i dag kendetegner den dominerende samfundsmæssige dagsorden. Disse perspektiver er begrundet ud fra en diskussion af daginstitutionerne og det pædagogiske arbejdes opgaver – set i forhold til spørgsmålet om, hvad et godt og alsidigt børneliv kunne være i dag.I bogen Pædagogisk faglighed. Daginstitutionsarbejdet og dets forsømte muligheder under neoliberalismen (Forlaget Frydenlund 2011) er der udførlige argumentationer for det, der her er sammenfattet i de seks teser, relateret til en lang række eksempler og konkrete analyser. I forskningsprojektet arbejdede vi sammen med to daginstitutioner. Metodisk kombinerede vi observationer, interview og et ’kritisk-utopisk’ værkstedsarbejde. I bogens analyser er dette vores udgangspunkt, men diskussionerne bredes ud i mere omfattende perspektiver, teoretisk og historisk.
    Bogen og pjecen er udarbejdet som led i et empirisk forskningsprojekt om udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til neoliberale styringsformer. Forskningsprojektet er finansieret af BUPL og SL's udvikling- og forskningsfond.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagBUPL
    Antal sider44
    ISBN (Trykt)978-87-7738-213-0
    StatusUdgivet - okt. 2011

    Emneord

    • daginstitutioner
    • Pædagogarbejde
    • neoliberalisme
    • velfærdsinstitutioner
    • børneliv
    • faglighed

    Citer dette

    @book{03e3eee70b024d299680abe1d24e464f,
    title = "Ud af defensiven. Fornyelse af daginstitutionerne med udgangspunkt i den p{\ae}dagogiske faglighed: 6 teser om daginstitutionsarbejde og p{\ae}dagogisk faglighed i en afg{\o}rende brydningstid",
    abstract = "Pjecen freml{\ae}gger seks teser om daginstitutionsarbejdet og den p{\ae}dagogiske faglighed i en omfattende brydningstid. I en sammentr{\ae}ngt og tilspidset form forbinder teserne analytiske indsigter i daginstitutionernes og daginstitutionsarbejdets karakter og aktuelle situation med politiske perspektiver for en anden udviklingsretning end den, der i dag kendetegner den dominerende samfundsm{\ae}ssige dagsorden. Disse perspektiver er begrundet ud fra en diskussion af daginstitutionerne og det p{\ae}dagogiske arbejdes opgaver – set i forhold til sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad et godt og alsidigt b{\o}rneliv kunne v{\ae}re i dag.I bogen P{\ae}dagogisk faglighed. Daginstitutionsarbejdet og dets fors{\o}mte muligheder under neoliberalismen (Forlaget Frydenlund 2011) er der udf{\o}rlige argumentationer for det, der her er sammenfattet i de seks teser, relateret til en lang r{\ae}kke eksempler og konkrete analyser. I forskningsprojektet arbejdede vi sammen med to daginstitutioner. Metodisk kombinerede vi observationer, interview og et ’kritisk-utopisk’ v{\ae}rkstedsarbejde. I bogens analyser er dette vores udgangspunkt, men diskussionerne bredes ud i mere omfattende perspektiver, teoretisk og historisk. Bogen og pjecen er udarbejdet som led i et empirisk forskningsprojekt om udvikling af p{\ae}dagogfagligheden som grundlag for et alternativ til neoliberale styringsformer. Forskningsprojektet er finansieret af BUPL og SL's udvikling- og forskningsfond.",
    keywords = "daginstitutioner, P{\ae}dagogarbejde, neoliberalisme, velf{\ae}rdsinstitutioner, b{\o}rneliv, faglighed",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel and Nielsen, {Birger Steen} and Camilla Schmidt and Sommer, {Finn M.} and Niels Warring",
    year = "2011",
    month = "10",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7738-213-0",
    publisher = "BUPL",

    }

    TY - BOOK

    T1 - Ud af defensiven. Fornyelse af daginstitutionerne med udgangspunkt i den pædagogiske faglighed

    T2 - 6 teser om daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed i en afgørende brydningstid

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    AU - Nielsen, Birger Steen

    AU - Schmidt, Camilla

    AU - Sommer, Finn M.

    AU - Warring, Niels

    PY - 2011/10

    Y1 - 2011/10

    N2 - Pjecen fremlægger seks teser om daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed i en omfattende brydningstid. I en sammentrængt og tilspidset form forbinder teserne analytiske indsigter i daginstitutionernes og daginstitutionsarbejdets karakter og aktuelle situation med politiske perspektiver for en anden udviklingsretning end den, der i dag kendetegner den dominerende samfundsmæssige dagsorden. Disse perspektiver er begrundet ud fra en diskussion af daginstitutionerne og det pædagogiske arbejdes opgaver – set i forhold til spørgsmålet om, hvad et godt og alsidigt børneliv kunne være i dag.I bogen Pædagogisk faglighed. Daginstitutionsarbejdet og dets forsømte muligheder under neoliberalismen (Forlaget Frydenlund 2011) er der udførlige argumentationer for det, der her er sammenfattet i de seks teser, relateret til en lang række eksempler og konkrete analyser. I forskningsprojektet arbejdede vi sammen med to daginstitutioner. Metodisk kombinerede vi observationer, interview og et ’kritisk-utopisk’ værkstedsarbejde. I bogens analyser er dette vores udgangspunkt, men diskussionerne bredes ud i mere omfattende perspektiver, teoretisk og historisk. Bogen og pjecen er udarbejdet som led i et empirisk forskningsprojekt om udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til neoliberale styringsformer. Forskningsprojektet er finansieret af BUPL og SL's udvikling- og forskningsfond.

    AB - Pjecen fremlægger seks teser om daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed i en omfattende brydningstid. I en sammentrængt og tilspidset form forbinder teserne analytiske indsigter i daginstitutionernes og daginstitutionsarbejdets karakter og aktuelle situation med politiske perspektiver for en anden udviklingsretning end den, der i dag kendetegner den dominerende samfundsmæssige dagsorden. Disse perspektiver er begrundet ud fra en diskussion af daginstitutionerne og det pædagogiske arbejdes opgaver – set i forhold til spørgsmålet om, hvad et godt og alsidigt børneliv kunne være i dag.I bogen Pædagogisk faglighed. Daginstitutionsarbejdet og dets forsømte muligheder under neoliberalismen (Forlaget Frydenlund 2011) er der udførlige argumentationer for det, der her er sammenfattet i de seks teser, relateret til en lang række eksempler og konkrete analyser. I forskningsprojektet arbejdede vi sammen med to daginstitutioner. Metodisk kombinerede vi observationer, interview og et ’kritisk-utopisk’ værkstedsarbejde. I bogens analyser er dette vores udgangspunkt, men diskussionerne bredes ud i mere omfattende perspektiver, teoretisk og historisk. Bogen og pjecen er udarbejdet som led i et empirisk forskningsprojekt om udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til neoliberale styringsformer. Forskningsprojektet er finansieret af BUPL og SL's udvikling- og forskningsfond.

    KW - daginstitutioner

    KW - Pædagogarbejde

    KW - neoliberalisme

    KW - velfærdsinstitutioner

    KW - børneliv

    KW - faglighed

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7738-213-0

    BT - Ud af defensiven. Fornyelse af daginstitutionerne med udgangspunkt i den pædagogiske faglighed

    PB - BUPL

    CY - København

    ER -