Ud af defensiven. Fornyelse af daginstitutionerne med udgangspunkt i den pædagogiske faglighed: 6 teser om daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed i en afgørende brydningstid

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Abstract

    Pjecen fremlægger seks teser om daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed i en omfattende brydningstid. I en sammentrængt og tilspidset form forbinder teserne analytiske indsigter i daginstitutionernes og daginstitutionsarbejdets karakter og aktuelle situation med politiske perspektiver for en anden udviklingsretning end den, der i dag kendetegner den dominerende samfundsmæssige dagsorden. Disse perspektiver er begrundet ud fra en diskussion af daginstitutionerne og det pædagogiske arbejdes opgaver – set i forhold til spørgsmålet om, hvad et godt og alsidigt børneliv kunne være i dag.I bogen Pædagogisk faglighed. Daginstitutionsarbejdet og dets forsømte muligheder under neoliberalismen (Forlaget Frydenlund 2011) er der udførlige argumentationer for det, der her er sammenfattet i de seks teser, relateret til en lang række eksempler og konkrete analyser. I forskningsprojektet arbejdede vi sammen med to daginstitutioner. Metodisk kombinerede vi observationer, interview og et ’kritisk-utopisk’ værkstedsarbejde. I bogens analyser er dette vores udgangspunkt, men diskussionerne bredes ud i mere omfattende perspektiver, teoretisk og historisk.
    Bogen og pjecen er udarbejdet som led i et empirisk forskningsprojekt om udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til neoliberale styringsformer. Forskningsprojektet er finansieret af BUPL og SL's udvikling- og forskningsfond.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagBUPL - Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
    Antal sider44
    ISBN (Trykt)978-87-7738-213-0
    StatusUdgivet - okt. 2011

    Emneord

    • daginstitutioner
    • Pædagogarbejde
    • neoliberalisme
    • velfærdsinstitutioner
    • børneliv
    • faglighed

    Citer dette