Abstract
I en situation med stigende fagspecialisering er der behov for fagperspektivering, dvs. at studerende kender såvel deres fags natur og rolle i verden som ligheder og forskelle mellem faget og andre fag samt disses fagligheder. I kapitlet udfoldes en sådan fagperspektivering af universitetsfaget fysik ved at inddrage begrebet Nature of Science, som kan bruges til at opstille nogle forholdsvis håndfaste læringsmål i forhold til fagperspektivering, f.eks. med hensyn til modeller og modellering. Kapitlets hovedargument er, at fagperspektivering kan opnås gennem tværfaglighed i projektarbejde, hvor pro-
jekterne angår Nature of Science-problemstillinger. Der er nærmere bestemt tale om såkaldt støttefaglighed, idet en didaktisk motiveret problemstilling angående fysikfaget belyses med tilgange, metoder og begreber fra andre fag og fagligheder, f.eks. historie og filosofi. Argumentet illustreres og diskuteres med udgangspunkt i to konkrete caseprojekter udarbejdet ved fysikuddannelsen på RUC, hvor henholdsvis historie og filosofi inddrages i behandlingen af projektets problem.
jekterne angår Nature of Science-problemstillinger. Der er nærmere bestemt tale om såkaldt støttefaglighed, idet en didaktisk motiveret problemstilling angående fysikfaget belyses med tilgange, metoder og begreber fra andre fag og fagligheder, f.eks. historie og filosofi. Argumentet illustreres og diskuteres med udgangspunkt i to konkrete caseprojekter udarbejdet ved fysikuddannelsen på RUC, hvor henholdsvis historie og filosofi inddrages i behandlingen af projektets problem.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tværfaglighed og fagligt samspil |
Redaktører | Line Krogager Andersen, Peter Hobel, Sven-Erik Holgersen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 19-34 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7184 648 5 |
Status | Udgivet - 2019 |
Navn | Didaktiske studier |
---|---|
Vol/bind | 6 |
ISSN | 2446-4554 |
Emneord
- Didaktik
- sammenlignende fagdidaktik