Abstract
Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges en undersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige værktøjer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2010 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 32-53 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 12 mar. 2010 |
Emneord
- Tværfaglighed
- Matematik
- Historie
- Gymnasieskolen
- Studieretningsprojekt