Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP)

Kasper Bjering Jensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges en undersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige værktøjer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Vol/bind2010
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)32-53
    Antal sider21
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - 12 mar. 2010

    Emneord

    • Tværfaglighed
    • Matematik
    • Historie
    • Gymnasieskolen
    • Studieretningsprojekt

    Citer dette