Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP)

Kasper Bjering Jensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges en undersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige værktøjer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Vol/bind2010
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)32-53
    Antal sider21
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - 12 mar. 2010

    Emneord

    • Tværfaglighed
    • Matematik
    • Historie
    • Gymnasieskolen
    • Studieretningsprojekt

    Citer dette

    @article{c853c7402dd211dfb33a000ea68e967b,
    title = "Tv{\ae}rfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP)",
    abstract = "Artiklen unders{\o}ger i hvilken grad tv{\ae}rfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tv{\ae}rfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i s{\ae}rdeleshed. P{\aa} den baggrund freml{\ae}gges en unders{\o}gelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tv{\ae}rfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at h{\ae}ve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en {\o}get bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige v{\ae}rkt{\o}jer.",
    keywords = "Tv{\ae}rfaglighed, Matematik, Historie, Gymnasieskolen, Studieretningsprojekt",
    author = "Jensen, {Kasper Bjering}",
    year = "2010",
    month = "3",
    day = "12",
    language = "Dansk",
    volume = "2010",
    pages = "32--53",
    journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
    issn = "1604-8628",
    publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
    number = "1",

    }

    Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP). / Jensen, Kasper Bjering.

    I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 2010, Nr. 1, 12.03.2010, s. 32-53.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP)

    AU - Jensen, Kasper Bjering

    PY - 2010/3/12

    Y1 - 2010/3/12

    N2 - Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges en undersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige værktøjer.

    AB - Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historie er mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles et begrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspil i almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges en undersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er, at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterende rapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthed om samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidst opdyrkelse af faglige værktøjer.

    KW - Tværfaglighed

    KW - Matematik

    KW - Historie

    KW - Gymnasieskolen

    KW - Studieretningsprojekt

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2010

    SP - 32

    EP - 53

    JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

    JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

    SN - 1604-8628

    IS - 1

    ER -