Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Resumé

Lili Elbe figurerer i dag som den første transkvinde, der fik foretaget kønsmodificerende indgreb, og dermed som en “moderfigur” for transpersoner og-bevægelser verden over. Lilis historie blev udgivet efter hendes død i en omdiskuteret (selv)biografi 'Fra Mand til Kvinde - Lili Elbes bekendelser' (1933). Selvom det er uvist, i hvor høj grad Lili selv har skrevet denne (selv)biografi, bruges den dog flittigt som en hovedkilde til at finde sandheden om Lilis historie og transformationer. Men hvad sker der, hvis vi betragter Lilis historie gennem hendes kone, maleren Gerda Wegeners malerier? Hvad kan disse malerier fortælle os om Gerda og Lilis forhold, ikke mindst set fra et nutidigt perspektiv med nyere kønsteorier in mente?
Denne artikel ser nærmere på disse spørgsmål med afsæt i to rygvendte portrætter af Lili, malet i starten af 1920erne. Man kunne i forlængelse heraf argumentere for, at det er tid til at tage malerierne alvorlige som mulige kilder til en forståelse af Lili – og af forholdet mellem Gerda og Lili. Fremfor at vende tilbage til 'Fra Mand til Kvinde' som sandhedsvidnet – som om skriftsproget automatisk er sandt eller transparent – bør vi prøve at vende os mod billederne, som vi ved, at det udelukkende er Gerda (og Lili), der står bag.
OriginalsprogDansk
TitelUdstillingskatalog. Gerda Wegener
RedaktørerAndrea Rygg Karberg
Antal sider18
ForlagArken Museum of Art
Publikationsdato2015
Sider41-59
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • Lili Elbe, Gerda Wegener, Transkønnet, Kønsteori, Maleri

Citer dette

Raun, T. (2015). Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe. I A. Rygg Karberg (red.), Udstillingskatalog. Gerda Wegener (s. 41-59). Arken Museum of Art.
Raun, Tobias. / Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe. Udstillingskatalog. Gerda Wegener. red. / Andrea Rygg Karberg. Arken Museum of Art, 2015. s. 41-59
@inbook{6a716d2244e94f95980912b4322c23c7,
title = "Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe",
abstract = "Lili Elbe figurerer i dag som den f{\o}rste transkvinde, der fik foretaget k{\o}nsmodificerende indgreb, og dermed som en “moderfigur” for transpersoner og-bev{\ae}gelser verden over. Lilis historie blev udgivet efter hendes d{\o}d i en omdiskuteret (selv)biografi 'Fra Mand til Kvinde - Lili Elbes bekendelser' (1933). Selvom det er uvist, i hvor h{\o}j grad Lili selv har skrevet denne (selv)biografi, bruges den dog flittigt som en hovedkilde til at finde sandheden om Lilis historie og transformationer. Men hvad sker der, hvis vi betragter Lilis historie gennem hendes kone, maleren Gerda Wegeners malerier? Hvad kan disse malerier fort{\ae}lle os om Gerda og Lilis forhold, ikke mindst set fra et nutidigt perspektiv med nyere k{\o}nsteorier in mente? Denne artikel ser n{\ae}rmere p{\aa} disse sp{\o}rgsm{\aa}l med afs{\ae}t i to rygvendte portr{\ae}tter af Lili, malet i starten af 1920erne. Man kunne i forl{\ae}ngelse heraf argumentere for, at det er tid til at tage malerierne alvorlige som mulige kilder til en forst{\aa}else af Lili – og af forholdet mellem Gerda og Lili. Fremfor at vende tilbage til 'Fra Mand til Kvinde' som sandhedsvidnet – som om skriftsproget automatisk er sandt eller transparent – b{\o}r vi pr{\o}ve at vende os mod billederne, som vi ved, at det udelukkende er Gerda (og Lili), der st{\aa}r bag.",
keywords = "Lili Elbe, Gerda Wegener, Transk{\o}nnet, K{\o}nsteori, Maleri",
author = "Tobias Raun",
year = "2015",
language = "Dansk",
pages = "41--59",
editor = "{Rygg Karberg}, {Andrea }",
booktitle = "Udstillingskatalog. Gerda Wegener",
publisher = "Arken Museum of Art",

}

Raun, T 2015, Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe. i A Rygg Karberg (red.), Udstillingskatalog. Gerda Wegener. Arken Museum of Art, s. 41-59.

Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe. / Raun, Tobias.

Udstillingskatalog. Gerda Wegener. red. / Andrea Rygg Karberg. Arken Museum of Art, 2015. s. 41-59.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

TY - CHAP

T1 - Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe

AU - Raun, Tobias

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Lili Elbe figurerer i dag som den første transkvinde, der fik foretaget kønsmodificerende indgreb, og dermed som en “moderfigur” for transpersoner og-bevægelser verden over. Lilis historie blev udgivet efter hendes død i en omdiskuteret (selv)biografi 'Fra Mand til Kvinde - Lili Elbes bekendelser' (1933). Selvom det er uvist, i hvor høj grad Lili selv har skrevet denne (selv)biografi, bruges den dog flittigt som en hovedkilde til at finde sandheden om Lilis historie og transformationer. Men hvad sker der, hvis vi betragter Lilis historie gennem hendes kone, maleren Gerda Wegeners malerier? Hvad kan disse malerier fortælle os om Gerda og Lilis forhold, ikke mindst set fra et nutidigt perspektiv med nyere kønsteorier in mente? Denne artikel ser nærmere på disse spørgsmål med afsæt i to rygvendte portrætter af Lili, malet i starten af 1920erne. Man kunne i forlængelse heraf argumentere for, at det er tid til at tage malerierne alvorlige som mulige kilder til en forståelse af Lili – og af forholdet mellem Gerda og Lili. Fremfor at vende tilbage til 'Fra Mand til Kvinde' som sandhedsvidnet – som om skriftsproget automatisk er sandt eller transparent – bør vi prøve at vende os mod billederne, som vi ved, at det udelukkende er Gerda (og Lili), der står bag.

AB - Lili Elbe figurerer i dag som den første transkvinde, der fik foretaget kønsmodificerende indgreb, og dermed som en “moderfigur” for transpersoner og-bevægelser verden over. Lilis historie blev udgivet efter hendes død i en omdiskuteret (selv)biografi 'Fra Mand til Kvinde - Lili Elbes bekendelser' (1933). Selvom det er uvist, i hvor høj grad Lili selv har skrevet denne (selv)biografi, bruges den dog flittigt som en hovedkilde til at finde sandheden om Lilis historie og transformationer. Men hvad sker der, hvis vi betragter Lilis historie gennem hendes kone, maleren Gerda Wegeners malerier? Hvad kan disse malerier fortælle os om Gerda og Lilis forhold, ikke mindst set fra et nutidigt perspektiv med nyere kønsteorier in mente? Denne artikel ser nærmere på disse spørgsmål med afsæt i to rygvendte portrætter af Lili, malet i starten af 1920erne. Man kunne i forlængelse heraf argumentere for, at det er tid til at tage malerierne alvorlige som mulige kilder til en forståelse af Lili – og af forholdet mellem Gerda og Lili. Fremfor at vende tilbage til 'Fra Mand til Kvinde' som sandhedsvidnet – som om skriftsproget automatisk er sandt eller transparent – bør vi prøve at vende os mod billederne, som vi ved, at det udelukkende er Gerda (og Lili), der står bag.

KW - Lili Elbe, Gerda Wegener, Transkønnet, Kønsteori, Maleri

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 41

EP - 59

BT - Udstillingskatalog. Gerda Wegener

A2 - Rygg Karberg, Andrea

PB - Arken Museum of Art

ER -

Raun T. Transkvinden som model og medskaber. Om modstand og tilblivelse hos den rygvendte Lili Elbe. I Rygg Karberg A, red., Udstillingskatalog. Gerda Wegener. Arken Museum of Art. 2015. s. 41-59