@inbook{45202b74c545450ea2ded99736eb2452,
title = "Transitions - overgange fra uddannelse til arbejdsliv",
abstract = "Unges overgange fra en afsluttet uddannelse og videre ud p{\aa} arbejdsmarkedet er en kritisk proces, der har afg{\o}rende betydning for deres videre arbejdsliv. Overgangen udg{\o}r en risikabel statuspassage, hvor de unge ikke l{\ae}ngere er under uddannelse og ikke har fodf{\ae}ste p{\aa} arbejdsmarkedet. Overgangen indeb{\ae}rer risiko for arbejdsl{\o}shed, for ikke at finde et arbejde, der passer til uddannelsen og for helt at m{\aa}tte opgive h{\aa}bet om et fagligt relevant arbejde. Kapitlet introducerer til to forskellige forskningsperspektiver p{\aa} overgange fra uddannelse til arbejdsliv. Det ene perspektiv ser p{\aa} de unges akt{\o}rskab, valg og navigeringer i en proces, der kan opleves som b{\aa}de fris{\ae}ttende, krisepr{\ae}get og endel{\o}s. Det s{\ae}tter fokus p{\aa} den centrale udfordring med at skabe mening og sammenh{\ae}ng b{\aa}de p{\aa} langs og p{\aa} tv{\ae}rs i livsforl{\o}bet. Det andet perspektiv ser p{\aa} de institutionelle rammer for unges overgange, som er meget forskellige mellem fag, brancher og p{\aa} tv{\ae}rs af landegr{\ae}nser. Det forst{\aa}s som forskellige typer af strukturelle koblinger mellem uddannelse og arbejdsliv eller som forskellige overgangsregimer. Kapitlet fremh{\ae}ver nogle s{\ae}rtr{\ae}k ved det danske overgangsregime og har en kritisk diskussion af dets styrker og svagheder. ",
author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
year = "2021",
language = "Dansk",
isbn = "9788772164052",
series = "Menneskelig udvikling, profession og hverdagsliv i forandring",
publisher = "Frydenlund Academic",
number = "1",
pages = "182--202",
editor = "Hansen, {A. M.} and A.S. Jacobsen and A. Kamp and B.S. Nielsen and Nielsen, {K.T. }",
booktitle = "Arbejdslivet i kritisk perspektiv",
}