Transitions - overgange fra uddannelse til arbejdsliv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Unges overgange fra en afsluttet uddannelse og videre ud på arbejdsmarkedet er en kritisk proces, der har afgørende betydning for deres videre arbejdsliv. Overgangen udgør en risikabel statuspassage, hvor de unge ikke længere er under uddannelse og ikke har fodfæste på arbejdsmarkedet. Overgangen indebærer risiko for arbejdsløshed, for ikke at finde et arbejde, der passer til uddannelsen og for helt at måtte opgive håbet om et fagligt relevant arbejde. Kapitlet introducerer til to forskellige forskningsperspektiver på overgange fra uddannelse til arbejdsliv. Det ene perspektiv ser på de unges aktørskab, valg og navigeringer i en proces, der kan opleves som både frisættende, krisepræget og endeløs. Det sætter fokus på den centrale udfordring med at skabe mening og sammenhæng både på langs og på tværs i livsforløbet. Det andet perspektiv ser på de institutionelle rammer for unges overgange, som er meget forskellige mellem fag, brancher og på tværs af landegrænser. Det forstås som forskellige typer af strukturelle koblinger mellem uddannelse og arbejdsliv eller som forskellige overgangsregimer. Kapitlet fremhæver nogle særtræk ved det danske overgangsregime og har en kritisk diskussion af dets styrker og svagheder.
OriginalsprogDansk
TitelArbejdslivet i kritisk perspektiv : Problemstillinger og tendenser
RedaktørerA. M. Hansen, A.S. Jacobsen, A. Kamp, B.S. Nielsen, K.T. Nielsen
Antal sider20
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2021
Sider182-202
ISBN (Trykt)9788772164052
StatusUdgivet - 2021
NavnMenneskelig udvikling, profession og hverdagsliv i forandring
Nummer1

Citer dette