Trans as Contested Intelligibility: Interrogating how to Conduct Trans Analysis with Respectful Curiosity

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel rejser en række epistemologiske og metodologiske spørgsmål vedrørende læsningen af trans som identitetskategori. Disse spørgsmål er stærkt underbelyste i en skandinavisk akademisk kontekst, om end der el- lers i stigende grad produceres analyser af trans identitetsnarrativer. Artiklen sætter fokus på, hvordan trans indrammes og betydningstilskrives indenfor visse former for queer teoretisk informerede læsninger. Gennem næranalyser af tre nyere tekster af henholdsvis Katherine Johnson, Dag Heede og Jodi Kaufmann påpeges farerne ved en alt for dissekerende læsning, da denne har tendens til at reducere trans til et spørgsmål om normativ (re)produktion eller subversiv dekonstruktion. Sluttelig argumenteres der for at (gen)besøge og ihukomme spørgsmålet om lokaliseringens politik som forsker og i den analytiske praksis; hvem taler og tildeles stemme – og på hvilke præmisser?
    OriginalsprogEngelsk
    TidsskriftLambda Nordica
    Vol/bind1
    Udgave nummer2014
    Sider (fra-til)13-37
    Antal sider24
    ISSN1100-2573
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • methodology trans life-story narratives
    • epistemology
    • transgender studies
    • trans life-story narratives

    Citer dette