Trængsel på vejene

Trængsel som følge af den stigende vejtrafik giver anledning til store samfundsøkonomiske tab. nfrastrukturkommissionens forslag omudbygning af kapaciteten er utilstrækkelige og kan ikke forventes at føre til en langtidsholdbar løsning af problemerne.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Trængsel i trafikken står højt på den politiske dagsorden. Jævnligt kan vi læse om hvor mange tusind timer der spildes i trafikken og hvor mange milliarder der går tabt derved. Landspolitikere, organisationer, regioner og kommuner står i kø for at forlange at der gøres noget ved de stigende trængselsproblemer omkring København og andre steder i landet. Infrastrukturkommissionen har det som et af deres væsentlige indsatsområder at reducere trængselen (Infrastrukturkommissionen 2008a; 185).

Den faglige baggrund for dette hentes i en rapport Projekt Trængsel udgivet af Trafikministeriet (COWI & CTT 2004), hvori det gennemsnitlige daglige tidsspilde i trafikken i Hovedstadsområdet opgøres til ca. 100.000 timet, svarende til et samfundsøkonomisk tab på 5,7 mia. kr. om året, samt en fremskrivning publiceret i Ingeniøren hvor det samfundsøkonomiske tab som følge af trængsel i et business-as-usual-scenarie prognosticeres til at udgøre 9-10,5 mia. kr./år i 2015 og 11,5-15 mia. kr./år i 2030 (Nielsen Landex & Rørbech 2006). Beløbet på de 5,7 mia. kr./år gengives også af Infrastrukturkommissionen (2008b; 6).

Det er klart at samfundsøkonomi i denne størrelsesorden må påkalde sig politisk interesse. Når det oven i købet er et fænomen som mange mennesker føler sig generet af, så opstår der et stort politisk pres for at "få gjort noget ved det". I denne artikel analyseres det lidt nærmere hvori det samfundsøkonomiske tab består og hvilke muligheder der er for at reducere det.


Udgivelsesdato: april
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundsøkonomen
Vol/bind2008
Udgave nummer2
Sider (fra-til)21-26
Antal sider6
ISSN0108-3937
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • trængsel
  • samfundsøkonomi
  • trafikplanlægning
  • trafikpolitik

Citer dette

@article{25baf3d0088311ddb456000ea68e967b,
title = "Tr{\ae}ngsel p{\aa} vejene: Tr{\ae}ngsel som f{\o}lge af den stigende vejtrafik giver anledning til store samfunds{\o}konomiske tab. nfrastrukturkommissionens forslag omudbygning af kapaciteten er utilstr{\ae}kkelige og kan ikke forventes at f{\o}re til en langtidsholdbar l{\o}sning af problemerne.",
abstract = "Tr{\ae}ngsel i trafikken st{\aa}r h{\o}jt p{\aa} den politiske dagsorden. J{\ae}vnligt kan vi l{\ae}se om hvor mange tusind timer der spildes i trafikken og hvor mange milliarder der g{\aa}r tabt derved. Landspolitikere, organisationer, regioner og kommuner st{\aa}r i k{\o} for at forlange at der g{\o}res noget ved de stigende tr{\ae}ngselsproblemer omkring K{\o}benhavn og andre steder i landet. Infrastrukturkommissionen har det som et af deres v{\ae}sentlige indsatsomr{\aa}der at reducere tr{\ae}ngselen (Infrastrukturkommissionen 2008a; 185).Den faglige baggrund for dette hentes i en rapport Projekt Tr{\ae}ngsel udgivet af Trafikministeriet (COWI & CTT 2004), hvori det gennemsnitlige daglige tidsspilde i trafikken i Hovedstadsomr{\aa}det opg{\o}res til ca. 100.000 timet, svarende til et samfunds{\o}konomisk tab p{\aa} 5,7 mia. kr. om {\aa}ret, samt en fremskrivning publiceret i Ingeni{\o}ren hvor det samfunds{\o}konomiske tab som f{\o}lge af tr{\ae}ngsel i et business-as-usual-scenarie prognosticeres til at udg{\o}re 9-10,5 mia. kr./{\aa}r i 2015 og 11,5-15 mia. kr./{\aa}r i 2030 (Nielsen Landex & R{\o}rbech 2006). Bel{\o}bet p{\aa} de 5,7 mia. kr./{\aa}r gengives ogs{\aa} af Infrastrukturkommissionen (2008b; 6).Det er klart at samfunds{\o}konomi i denne st{\o}rrelsesorden m{\aa} p{\aa}kalde sig politisk interesse. N{\aa}r det oven i k{\o}bet er et f{\ae}nomen som mange mennesker f{\o}ler sig generet af, s{\aa} opst{\aa}r der et stort politisk pres for at {"}f{\aa} gjort noget ved det{"}. I denne artikel analyseres det lidt n{\ae}rmere hvori det samfunds{\o}konomiske tab best{\aa}r og hvilke muligheder der er for at reducere det. Udgivelsesdato: april",
keywords = "tr{\ae}ngsel, samfunds{\o}konomi, trafikplanl{\ae}gning, trafikpolitik, congestion, cost-benefit analysis, transport planning, transport policy",
author = "Jespersen, {Per Homann}",
year = "2008",
language = "Dansk",
volume = "2008",
pages = "21--26",
journal = "Samfundsoekonomen",
issn = "0108-3937",
publisher = "Danmarks Jurist- og Oekonomforbund",
number = "2",

}

TY - JOUR

T1 - Trængsel på vejene

T2 - Trængsel som følge af den stigende vejtrafik giver anledning til store samfundsøkonomiske tab. nfrastrukturkommissionens forslag omudbygning af kapaciteten er utilstrækkelige og kan ikke forventes at føre til en langtidsholdbar løsning af problemerne.

AU - Jespersen, Per Homann

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Trængsel i trafikken står højt på den politiske dagsorden. Jævnligt kan vi læse om hvor mange tusind timer der spildes i trafikken og hvor mange milliarder der går tabt derved. Landspolitikere, organisationer, regioner og kommuner står i kø for at forlange at der gøres noget ved de stigende trængselsproblemer omkring København og andre steder i landet. Infrastrukturkommissionen har det som et af deres væsentlige indsatsområder at reducere trængselen (Infrastrukturkommissionen 2008a; 185).Den faglige baggrund for dette hentes i en rapport Projekt Trængsel udgivet af Trafikministeriet (COWI & CTT 2004), hvori det gennemsnitlige daglige tidsspilde i trafikken i Hovedstadsområdet opgøres til ca. 100.000 timet, svarende til et samfundsøkonomisk tab på 5,7 mia. kr. om året, samt en fremskrivning publiceret i Ingeniøren hvor det samfundsøkonomiske tab som følge af trængsel i et business-as-usual-scenarie prognosticeres til at udgøre 9-10,5 mia. kr./år i 2015 og 11,5-15 mia. kr./år i 2030 (Nielsen Landex & Rørbech 2006). Beløbet på de 5,7 mia. kr./år gengives også af Infrastrukturkommissionen (2008b; 6).Det er klart at samfundsøkonomi i denne størrelsesorden må påkalde sig politisk interesse. Når det oven i købet er et fænomen som mange mennesker føler sig generet af, så opstår der et stort politisk pres for at "få gjort noget ved det". I denne artikel analyseres det lidt nærmere hvori det samfundsøkonomiske tab består og hvilke muligheder der er for at reducere det. Udgivelsesdato: april

AB - Trængsel i trafikken står højt på den politiske dagsorden. Jævnligt kan vi læse om hvor mange tusind timer der spildes i trafikken og hvor mange milliarder der går tabt derved. Landspolitikere, organisationer, regioner og kommuner står i kø for at forlange at der gøres noget ved de stigende trængselsproblemer omkring København og andre steder i landet. Infrastrukturkommissionen har det som et af deres væsentlige indsatsområder at reducere trængselen (Infrastrukturkommissionen 2008a; 185).Den faglige baggrund for dette hentes i en rapport Projekt Trængsel udgivet af Trafikministeriet (COWI & CTT 2004), hvori det gennemsnitlige daglige tidsspilde i trafikken i Hovedstadsområdet opgøres til ca. 100.000 timet, svarende til et samfundsøkonomisk tab på 5,7 mia. kr. om året, samt en fremskrivning publiceret i Ingeniøren hvor det samfundsøkonomiske tab som følge af trængsel i et business-as-usual-scenarie prognosticeres til at udgøre 9-10,5 mia. kr./år i 2015 og 11,5-15 mia. kr./år i 2030 (Nielsen Landex & Rørbech 2006). Beløbet på de 5,7 mia. kr./år gengives også af Infrastrukturkommissionen (2008b; 6).Det er klart at samfundsøkonomi i denne størrelsesorden må påkalde sig politisk interesse. Når det oven i købet er et fænomen som mange mennesker føler sig generet af, så opstår der et stort politisk pres for at "få gjort noget ved det". I denne artikel analyseres det lidt nærmere hvori det samfundsøkonomiske tab består og hvilke muligheder der er for at reducere det. Udgivelsesdato: april

KW - trængsel

KW - samfundsøkonomi

KW - trafikplanlægning

KW - trafikpolitik

KW - congestion

KW - cost-benefit analysis

KW - transport planning

KW - transport policy

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2008

SP - 21

EP - 26

JO - Samfundsoekonomen

JF - Samfundsoekonomen

SN - 0108-3937

IS - 2

ER -