To år bagud: En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i den øgede opmærksomhed på børns sproglige udvikling i daginstitutioner i de nordiske lande sætter denne artikel fokus på sprogforståelsen i et omfattende dansk forsknings- og udviklingsprojekt ”Fremtidens Dagtilbud”. Artiklen trækker på et policyetnografisk perspektiv og belyser og diskuterer centrale aspekter i projektets forståelse af børns sprog og sproglige udvikling, herunder projektets identificering af sproglige problemer og nødvendige indsatser. Det konkluderes, at projektets sprogforståelse trækker på en særlig læseorienteret faglig tradition. Denne tradition udgrænser tendentielt sociokulturelle og interaktionelle teoretiske orienteringer inden for sprogvidenskaben, der kunne inddrages til at støtte arbejdet med børns sproglige udvikling i daginstitutioner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind36
Udgave nummer2
Sider (fra-til)29-46
Antal sider17
ISSN0800-1669
DOI
StatusUdgivet - 11 okt. 2018

Citer dette

@article{ad354f05ea884f1584effcb5b56a97d2,
title = "To {\aa}r bagud: En kritisk analyse og diskussion af sprogforst{\aa}elsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”",
abstract = "Med udgangspunkt i den {\o}gede opm{\ae}rksomhed p{\aa} b{\o}rns sproglige udvikling i daginstitutioner i de nordiske lande s{\ae}tter denne artikel fokus p{\aa} sprogforst{\aa}elsen i et omfattende dansk forsknings- og udviklingsprojekt ”Fremtidens Dagtilbud”. Artiklen tr{\ae}kker p{\aa} et policyetnografisk perspektiv og belyser og diskuterer centrale aspekter i projektets forst{\aa}else af b{\o}rns sprog og sproglige udvikling, herunder projektets identificering af sproglige problemer og n{\o}dvendige indsatser. Det konkluderes, at projektets sprogforst{\aa}else tr{\ae}kker p{\aa} en s{\ae}rlig l{\ae}seorienteret faglig tradition. Denne tradition udgr{\ae}nser tendentielt sociokulturelle og interaktionelle teoretiske orienteringer inden for sprogvidenskaben, der kunne inddrages til at st{\o}tte arbejdet med b{\o}rns sproglige udvikling i daginstitutioner.",
author = "Annegrethe Ahrenkiel and Lars Holm",
year = "2018",
month = "10",
day = "11",
doi = "10.5324/barn.v36i2.2778",
language = "Dansk",
volume = "36",
pages = "29--46",
journal = "Barn",
issn = "0800-1669",
publisher = "Norsk Center for barneforskning",
number = "2",

}

To år bagud : En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”. / Ahrenkiel, Annegrethe; Holm, Lars .

I: Barn, Bind 36, Nr. 2, 11.10.2018, s. 29-46.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - To år bagud

T2 - En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”

AU - Ahrenkiel, Annegrethe

AU - Holm, Lars

PY - 2018/10/11

Y1 - 2018/10/11

N2 - Med udgangspunkt i den øgede opmærksomhed på børns sproglige udvikling i daginstitutioner i de nordiske lande sætter denne artikel fokus på sprogforståelsen i et omfattende dansk forsknings- og udviklingsprojekt ”Fremtidens Dagtilbud”. Artiklen trækker på et policyetnografisk perspektiv og belyser og diskuterer centrale aspekter i projektets forståelse af børns sprog og sproglige udvikling, herunder projektets identificering af sproglige problemer og nødvendige indsatser. Det konkluderes, at projektets sprogforståelse trækker på en særlig læseorienteret faglig tradition. Denne tradition udgrænser tendentielt sociokulturelle og interaktionelle teoretiske orienteringer inden for sprogvidenskaben, der kunne inddrages til at støtte arbejdet med børns sproglige udvikling i daginstitutioner.

AB - Med udgangspunkt i den øgede opmærksomhed på børns sproglige udvikling i daginstitutioner i de nordiske lande sætter denne artikel fokus på sprogforståelsen i et omfattende dansk forsknings- og udviklingsprojekt ”Fremtidens Dagtilbud”. Artiklen trækker på et policyetnografisk perspektiv og belyser og diskuterer centrale aspekter i projektets forståelse af børns sprog og sproglige udvikling, herunder projektets identificering af sproglige problemer og nødvendige indsatser. Det konkluderes, at projektets sprogforståelse trækker på en særlig læseorienteret faglig tradition. Denne tradition udgrænser tendentielt sociokulturelle og interaktionelle teoretiske orienteringer inden for sprogvidenskaben, der kunne inddrages til at støtte arbejdet med børns sproglige udvikling i daginstitutioner.

U2 - 10.5324/barn.v36i2.2778

DO - 10.5324/barn.v36i2.2778

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 36

SP - 29

EP - 46

JO - Barn

JF - Barn

SN - 0800-1669

IS - 2

ER -