Time, Place and Identity in Project Work on the Net

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen undersøger en række grundvilkår for kollaborativt netbaseret projektarbejde. En forståelse af disse er af fundamental betydning for at udvikle de afgørende kvaliteter i netbaseret kollaborativ læring såsom selvtillid, pålidelighed og tillid. Vi argumenter, at (1) samarbejde og social interaktion finder sted i en bestandig vekselvirkning mellem abstrakte og oplevede tids- og steds referencerammer. (2) Vekselvirkningen betinger skabelsen af en dobbelt identitet i den sociale interaktion som hhv. som ”skrivende” og ”forfatter”. (3) Kollaborativt arbejde genererer en stedse større kompleksitet af indbyrdes forbundne tekster, som vi må udvikle strategier for at håndtere. (4) En sådan vigtig strategi er at forhandle roller deltagerne imellem. Ud fra dette teoretiske grundlag diskuterer vi, hvordan man kan håndtere vilkårene i et eksisterende netbaseret miljø, nemlig Master i Computer-medated Communication uddannelsen ved Roskilde Universitetscenter.
    OriginalsprogEngelsk
    TitelComputer-Supported Collaborative Learning in Higher Education
    RedaktørerTim S. Roberts
    UdgivelsesstedHershey, London, Melbourne, Singapore
    ForlagIdea Group Publishing
    Publikationsdato2005
    Sider51-69
    ISBN (Trykt)1-59140-408-8, 1-59140-409-6
    ISBN (Elektronisk)1-59140-410-X
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • netbaseret samarbejde
    • netbaseret læring
    • tid
    • sted
    • grundvilkår på nettet
    • virtuelle rum
    • masteruddannelse
    • MCC
    • projektarbejde
    • roller

    Citer dette