Tillid til offentlig forvaltning - sociologisk afklaring

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Tillidsbegrebet bliver brugt i mange sammenhænge og ikke mindst i og af den offentlige sektor. Vi har typisk høj tillid til myndigheder i Danmark, og tillid bliver på den baggrund betragtet som en ressource, man kan læne sig op ad, når myndigheder skal involvere og appellere til borgerne.

Det betyder også, at vi i meget høj grad måler den danske befolknings til- lid til forskellige dele af den offentlige sektor. Det sker gennem diverse tillids- barometre, hvor borgerne bliver spurgt til graden af tillid gennem surveys.

I artiklen her bliver den slags målinger og de spørgsmål, der stilles til bor- gerne, gransket for, hvordan de måler tillid, og hvordan vi kan forstå tillid i forskellige sammenhænge. Her viser det sig, at tillidsbegreberne er mange og langtfra entydige.

Analysen foregår gennem begreber fra Niklas Luhmanns teori og ikke mindst hans tillidsbegreb fra 1968. Hans tillidsbegreb bliver lettere revideret for at bringe det på omgangshøjde med Luhmanns egen senere teori og teore- tiske begreber, men også for at vise, hvordan et sådant tillidsbegreb kan være afklarende for forståelsen af tillid i, fra og til den offentlige sektor.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind35
Udgave nummer2
Sider (fra-til)49-73
Antal sider25
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - 4 dec. 2024

Emneord

  • Tillid
  • offentlig sektor
  • surveys
  • Luhmann

Citer dette