Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner

om kommunalt baserede institutionelle barrierer og facilitatorer for tillidens udfoldelse

Michael Christensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Resumé

Afhandlingen fokuserer på, hvorledes socialarbejdere i kommunale socialforvaltninger arbejder for at skabe tillidsbaserede løsninger i en kontekst, der ikke altid understøtter en sådan tillidsdannelse. Generelt positioneret i og konkret situeret i forskellige interessemæssige krydspres lykkes socialarbejderne med at skabe inkluderende tillidsrelationer, når de forvaltningsmæssige rammer lader dem handle i tråd med de ting som de har talt med børnene, unge eller familier om. Eller også – og det forekommer oftere, lykkedes det socialarbejderne at skabe tillidsfulde relationer når de har udviklet taktikker, der så at sige kortslutter de forvaltningsmæssige linjer. På denne måde synes de forvaltningsmæssige logikker – der i øvrigt er informeret af makrostrukturelle dynamikker, ikke altid at facilitere etableringen af tillidsbaserede relationer mellem socialarbejdere og børn og unge. Disse forvaltningsmæssige dynamikker synes derfor at være kontraproducerende i forhold til det for øjeblikket dominerende samfundsperspektiv om at barnet eller den unge skal være i centrum af og inddrages i egen sociale sag.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider330
StatusUdgivet - 8 jan. 2016

Citer dette

@phdthesis{b85f13e5e85f4aaa900155ad75f9cda9,
title = "Tillid p{\aa} trods i socialt arbejde med b{\o}rn og unge i udsatte positioner: om kommunalt baserede institutionelle barrierer og facilitatorer for tillidens udfoldelse",
abstract = "Afhandlingen fokuserer p{\aa}, hvorledes socialarbejdere i kommunale socialforvaltninger arbejder for at skabe tillidsbaserede l{\o}sninger i en kontekst, der ikke altid underst{\o}tter en s{\aa}dan tillidsdannelse. Generelt positioneret i og konkret situeret i forskellige interessem{\ae}ssige krydspres lykkes socialarbejderne med at skabe inkluderende tillidsrelationer, n{\aa}r de forvaltningsm{\ae}ssige rammer lader dem handle i tr{\aa}d med de ting som de har talt med b{\o}rnene, unge eller familier om. Eller ogs{\aa} – og det forekommer oftere, lykkedes det socialarbejderne at skabe tillidsfulde relationer n{\aa}r de har udviklet taktikker, der s{\aa} at sige kortslutter de forvaltningsm{\ae}ssige linjer. P{\aa} denne m{\aa}de synes de forvaltningsm{\ae}ssige logikker – der i {\o}vrigt er informeret af makrostrukturelle dynamikker, ikke altid at facilitere etableringen af tillidsbaserede relationer mellem socialarbejdere og b{\o}rn og unge. Disse forvaltningsm{\ae}ssige dynamikker synes derfor at v{\ae}re kontraproducerende i forhold til det for {\o}jeblikket dominerende samfundsperspektiv om at barnet eller den unge skal v{\ae}re i centrum af og inddrages i egen sociale sag.",
author = "Michael Christensen",
year = "2016",
month = "1",
day = "8",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner : om kommunalt baserede institutionelle barrierer og facilitatorer for tillidens udfoldelse. / Christensen, Michael.

Roskilde : Roskilde Universitet, 2016. 330 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner

T2 - om kommunalt baserede institutionelle barrierer og facilitatorer for tillidens udfoldelse

AU - Christensen, Michael

PY - 2016/1/8

Y1 - 2016/1/8

N2 - Afhandlingen fokuserer på, hvorledes socialarbejdere i kommunale socialforvaltninger arbejder for at skabe tillidsbaserede løsninger i en kontekst, der ikke altid understøtter en sådan tillidsdannelse. Generelt positioneret i og konkret situeret i forskellige interessemæssige krydspres lykkes socialarbejderne med at skabe inkluderende tillidsrelationer, når de forvaltningsmæssige rammer lader dem handle i tråd med de ting som de har talt med børnene, unge eller familier om. Eller også – og det forekommer oftere, lykkedes det socialarbejderne at skabe tillidsfulde relationer når de har udviklet taktikker, der så at sige kortslutter de forvaltningsmæssige linjer. På denne måde synes de forvaltningsmæssige logikker – der i øvrigt er informeret af makrostrukturelle dynamikker, ikke altid at facilitere etableringen af tillidsbaserede relationer mellem socialarbejdere og børn og unge. Disse forvaltningsmæssige dynamikker synes derfor at være kontraproducerende i forhold til det for øjeblikket dominerende samfundsperspektiv om at barnet eller den unge skal være i centrum af og inddrages i egen sociale sag.

AB - Afhandlingen fokuserer på, hvorledes socialarbejdere i kommunale socialforvaltninger arbejder for at skabe tillidsbaserede løsninger i en kontekst, der ikke altid understøtter en sådan tillidsdannelse. Generelt positioneret i og konkret situeret i forskellige interessemæssige krydspres lykkes socialarbejderne med at skabe inkluderende tillidsrelationer, når de forvaltningsmæssige rammer lader dem handle i tråd med de ting som de har talt med børnene, unge eller familier om. Eller også – og det forekommer oftere, lykkedes det socialarbejderne at skabe tillidsfulde relationer når de har udviklet taktikker, der så at sige kortslutter de forvaltningsmæssige linjer. På denne måde synes de forvaltningsmæssige logikker – der i øvrigt er informeret af makrostrukturelle dynamikker, ikke altid at facilitere etableringen af tillidsbaserede relationer mellem socialarbejdere og børn og unge. Disse forvaltningsmæssige dynamikker synes derfor at være kontraproducerende i forhold til det for øjeblikket dominerende samfundsperspektiv om at barnet eller den unge skal være i centrum af og inddrages i egen sociale sag.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde

ER -