Tillid

En emotionel relation i pædagogprofessionen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Et nyt forskningsprojekt undersøger, hvordan pædagogers professionelle viden bliver til i relationen til daginstitutionsforældrene. Det er velkendt, at pædagogers omsorgsarbejde rummer et emotionelt aspekt, som er en integreret del af pædagogers professionsforståelse. Men modsat hvad man således kunne forvente, er de emotionelle aspekter af pædagogernes arbejde i vores materiale ikke kun knyttet til omsorgen for børn, men i høj grad til relationen mellem forældre og pædagoger. Dette uventede indhold i vores empiri vil jeg derfor undersøge nærmere. Hvorfor er relationen mellem professionelle pædagoger og daginstitutionsforældre så emotionelt mættet? Og hvad betyder denne emotionelle relation i og for pædagogernes professionalitet? Relevansen af disse spørgsmål – og dermed af artiklens analyser – er, at svar og indsigter kan udvide vores forståelse af, hvilke typer af krav og forventninger, pædagoger dagligt skal honorere, og hvilke særlige professionelle praksisser det fordrer af dem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind14
Udgave nummer27
Sider (fra-til)34-43
Antal sider10
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 30 sep. 2018

Emneord

  • Tillid
  • emotional labor
  • Følelsesarbejde
  • Pædagoger
  • Profession
  • Faglighed
  • forældresamarbejde

Citer dette

@article{1a7197ec86d84a31b97c244e32cbcce7,
title = "Tillid: En emotionel relation i p{\ae}dagogprofessionen",
abstract = "Et nyt forskningsprojekt unders{\o}ger, hvordan p{\ae}dagogers professionelle viden bliver til i relationen til daginstitutionsfor{\ae}ldrene. Det er velkendt, at p{\ae}dagogers omsorgsarbejde rummer et emotionelt aspekt, som er en integreret del af p{\ae}dagogers professionsforst{\aa}else. Men modsat hvad man s{\aa}ledes kunne forvente, er de emotionelle aspekter af p{\ae}dagogernes arbejde i vores materiale ikke kun knyttet til omsorgen for b{\o}rn, men i h{\o}j grad til relationen mellem for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger. Dette uventede indhold i vores empiri vil jeg derfor unders{\o}ge n{\ae}rmere. Hvorfor er relationen mellem professionelle p{\ae}dagoger og daginstitutionsfor{\ae}ldre s{\aa} emotionelt m{\ae}ttet? Og hvad betyder denne emotionelle relation i og for p{\ae}dagogernes professionalitet? Relevansen af disse sp{\o}rgsm{\aa}l – og dermed af artiklens analyser – er, at svar og indsigter kan udvide vores forst{\aa}else af, hvilke typer af krav og forventninger, p{\ae}dagoger dagligt skal honorere, og hvilke s{\ae}rlige professionelle praksisser det fordrer af dem.",
keywords = "Tillid, emotional labor, F{\o}lelsesarbejde, P{\ae}dagoger, Profession, Faglighed, for{\ae}ldresamarbejde",
author = "Jo Kr{\o}jer",
year = "2018",
month = "9",
day = "30",
language = "Dansk",
volume = "14",
pages = "34--43",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "27",

}

Tillid : En emotionel relation i pædagogprofessionen. / Krøjer, Jo.

I: Tidsskrift for professionsstudier, Bind 14, Nr. 27, 30.09.2018, s. 34-43.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Tillid

T2 - En emotionel relation i pædagogprofessionen

AU - Krøjer, Jo

PY - 2018/9/30

Y1 - 2018/9/30

N2 - Et nyt forskningsprojekt undersøger, hvordan pædagogers professionelle viden bliver til i relationen til daginstitutionsforældrene. Det er velkendt, at pædagogers omsorgsarbejde rummer et emotionelt aspekt, som er en integreret del af pædagogers professionsforståelse. Men modsat hvad man således kunne forvente, er de emotionelle aspekter af pædagogernes arbejde i vores materiale ikke kun knyttet til omsorgen for børn, men i høj grad til relationen mellem forældre og pædagoger. Dette uventede indhold i vores empiri vil jeg derfor undersøge nærmere. Hvorfor er relationen mellem professionelle pædagoger og daginstitutionsforældre så emotionelt mættet? Og hvad betyder denne emotionelle relation i og for pædagogernes professionalitet? Relevansen af disse spørgsmål – og dermed af artiklens analyser – er, at svar og indsigter kan udvide vores forståelse af, hvilke typer af krav og forventninger, pædagoger dagligt skal honorere, og hvilke særlige professionelle praksisser det fordrer af dem.

AB - Et nyt forskningsprojekt undersøger, hvordan pædagogers professionelle viden bliver til i relationen til daginstitutionsforældrene. Det er velkendt, at pædagogers omsorgsarbejde rummer et emotionelt aspekt, som er en integreret del af pædagogers professionsforståelse. Men modsat hvad man således kunne forvente, er de emotionelle aspekter af pædagogernes arbejde i vores materiale ikke kun knyttet til omsorgen for børn, men i høj grad til relationen mellem forældre og pædagoger. Dette uventede indhold i vores empiri vil jeg derfor undersøge nærmere. Hvorfor er relationen mellem professionelle pædagoger og daginstitutionsforældre så emotionelt mættet? Og hvad betyder denne emotionelle relation i og for pædagogernes professionalitet? Relevansen af disse spørgsmål – og dermed af artiklens analyser – er, at svar og indsigter kan udvide vores forståelse af, hvilke typer af krav og forventninger, pædagoger dagligt skal honorere, og hvilke særlige professionelle praksisser det fordrer af dem.

KW - Tillid

KW - emotional labor

KW - Følelsesarbejde

KW - Pædagoger

KW - Profession

KW - Faglighed

KW - forældresamarbejde

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 14

SP - 34

EP - 43

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 27

ER -