Tilblivelsen af det ny nordiske køkken

Claus Meyer som institutionel entreprenør

John Damm Scheuer, Niels Christian Nickelsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Denne artikel er en analyse af en organisatorisk transformations indledende fase. Konkret den fase, hvor en institutionel entreprenør undfanger en idé, der bryder med eksisterende logikker i et organisatorisk felt og derved skaber et potentiale for forandring ved at udfordre eksisterende logikker. Analysens gennemgående empiriske forankringspunt er det gastronomiske felt i Danmark og i Norden og mere specifikt; kokken og entreprenøren Claus Meyers ambitioner om at virkeliggøre en madpolitisk vision. Artiklens teoretiske bidrag er en begrebsliggørelse, præcisering og nuancering af, hvordan en institutionel entreprenør kan initiere forandring i et organisatorisk felt, samt en afprøvning af et begrebsapparat opstillet af Svejenova et al. (2007). Analysen knytter an til agens/struktur problematikken. Hvor neo-institutionelle analyser samt andre sociologisk orienterede analyser enten undereksponerer aktørens skabende sider eller reducerer aktørens aktive skabende sider til "utilitaristisk mekanik" nuancerer artiklen det handlerum, som findes mellem forenklede forestillinger om fri handling og social determinerethed. Dette finder sted via analyse af nogle empiriske observationer, samt via en argumentation for, at humane aktører, der er socialt indlejrede i organisatoriske felter på trods heraf, kan skabe potentialet for forandringer af disse felter og indlejringer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPsyke & Logos
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)695-713
    Antal sider18
    ISSN0107-1211
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Institutionel entreprenørskab
    • innovation
    • oplevelsesøkonomi

    Citer dette

    @article{15764d500feb11dfb779000ea68e967b,
    title = "Tilblivelsen af det ny nordiske k{\o}kken: Claus Meyer som institutionel entrepren{\o}r",
    abstract = "Denne artikel er en analyse af en organisatorisk transformations indledende fase. Konkret den fase, hvor en institutionel entrepren{\o}r undfanger en id{\'e}, der bryder med eksisterende logikker i et organisatorisk felt og derved skaber et potentiale for forandring ved at udfordre eksisterende logikker. Analysens gennemg{\aa}ende empiriske forankringspunt er det gastronomiske felt i Danmark og i Norden og mere specifikt; kokken og entrepren{\o}ren Claus Meyers ambitioner om at virkeligg{\o}re en madpolitisk vision. Artiklens teoretiske bidrag er en begrebsligg{\o}relse, pr{\ae}cisering og nuancering af, hvordan en institutionel entrepren{\o}r kan initiere forandring i et organisatorisk felt, samt en afpr{\o}vning af et begrebsapparat opstillet af Svejenova et al. (2007). Analysen knytter an til agens/struktur problematikken. Hvor neo-institutionelle analyser samt andre sociologisk orienterede analyser enten undereksponerer akt{\o}rens skabende sider eller reducerer akt{\o}rens aktive skabende sider til {"}utilitaristisk mekanik{"} nuancerer artiklen det handlerum, som findes mellem forenklede forestillinger om fri handling og social determinerethed. Dette finder sted via analyse af nogle empiriske observationer, samt via en argumentation for, at humane akt{\o}rer, der er socialt indlejrede i organisatoriske felter p{\aa} trods heraf, kan skabe potentialet for forandringer af disse felter og indlejringer.",
    keywords = "Institutionel entrepren{\o}rskab, innovation, oplevelses{\o}konomi, Institutional entrepreneurship, innovation, experience economy",
    author = "Scheuer, {John Damm} and Nickelsen, {Niels Christian}",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    pages = "695--713",
    journal = "Psyke & Logos",
    issn = "0107-1211",
    publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
    number = "2",

    }

    Tilblivelsen af det ny nordiske køkken : Claus Meyer som institutionel entreprenør. / Scheuer, John Damm; Nickelsen, Niels Christian.

    I: Psyke & Logos, Nr. 2, 2009, s. 695-713.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Tilblivelsen af det ny nordiske køkken

    T2 - Claus Meyer som institutionel entreprenør

    AU - Scheuer, John Damm

    AU - Nickelsen, Niels Christian

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Denne artikel er en analyse af en organisatorisk transformations indledende fase. Konkret den fase, hvor en institutionel entreprenør undfanger en idé, der bryder med eksisterende logikker i et organisatorisk felt og derved skaber et potentiale for forandring ved at udfordre eksisterende logikker. Analysens gennemgående empiriske forankringspunt er det gastronomiske felt i Danmark og i Norden og mere specifikt; kokken og entreprenøren Claus Meyers ambitioner om at virkeliggøre en madpolitisk vision. Artiklens teoretiske bidrag er en begrebsliggørelse, præcisering og nuancering af, hvordan en institutionel entreprenør kan initiere forandring i et organisatorisk felt, samt en afprøvning af et begrebsapparat opstillet af Svejenova et al. (2007). Analysen knytter an til agens/struktur problematikken. Hvor neo-institutionelle analyser samt andre sociologisk orienterede analyser enten undereksponerer aktørens skabende sider eller reducerer aktørens aktive skabende sider til "utilitaristisk mekanik" nuancerer artiklen det handlerum, som findes mellem forenklede forestillinger om fri handling og social determinerethed. Dette finder sted via analyse af nogle empiriske observationer, samt via en argumentation for, at humane aktører, der er socialt indlejrede i organisatoriske felter på trods heraf, kan skabe potentialet for forandringer af disse felter og indlejringer.

    AB - Denne artikel er en analyse af en organisatorisk transformations indledende fase. Konkret den fase, hvor en institutionel entreprenør undfanger en idé, der bryder med eksisterende logikker i et organisatorisk felt og derved skaber et potentiale for forandring ved at udfordre eksisterende logikker. Analysens gennemgående empiriske forankringspunt er det gastronomiske felt i Danmark og i Norden og mere specifikt; kokken og entreprenøren Claus Meyers ambitioner om at virkeliggøre en madpolitisk vision. Artiklens teoretiske bidrag er en begrebsliggørelse, præcisering og nuancering af, hvordan en institutionel entreprenør kan initiere forandring i et organisatorisk felt, samt en afprøvning af et begrebsapparat opstillet af Svejenova et al. (2007). Analysen knytter an til agens/struktur problematikken. Hvor neo-institutionelle analyser samt andre sociologisk orienterede analyser enten undereksponerer aktørens skabende sider eller reducerer aktørens aktive skabende sider til "utilitaristisk mekanik" nuancerer artiklen det handlerum, som findes mellem forenklede forestillinger om fri handling og social determinerethed. Dette finder sted via analyse af nogle empiriske observationer, samt via en argumentation for, at humane aktører, der er socialt indlejrede i organisatoriske felter på trods heraf, kan skabe potentialet for forandringer af disse felter og indlejringer.

    KW - Institutionel entreprenørskab

    KW - innovation

    KW - oplevelsesøkonomi

    KW - Institutional entrepreneurship

    KW - innovation

    KW - experience economy

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 695

    EP - 713

    JO - Psyke & Logos

    JF - Psyke & Logos

    SN - 0107-1211

    IS - 2

    ER -