Teknologi - et kønnet skoleeksempel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel ser vi derfor nærmere på digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men nært beslægtede felter, hvor læring er i forgrunden: dels undersøger vi igennem en række blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har været diskuteret i medierne i slutningen af det 20. århundrede gennem nedslag – især fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af køn, teknologi og læring i folkeskolen (Jensen, Krøjer & Hansen 2010). På den måde vil vi problematisere gængse forståelser af køn og teknologi. Ved at tage Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel på diskussionen af teknohumane, kønnede relationer får vi mulighed for at følge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 år har ført diskussionen kontinuerligt.
OriginalsprogDansk
TitelEr der spor? : Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede
RedaktørerForskningsgruppen Køn, Krop og Hverdagsliv
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2012
Udgave1
Sider181-198
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7118-108-1
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • Køn
  • Teknologi
  • teknologihistorie
  • læringsdesign
  • skole

Citer dette

Krøjer, J., & Jensen, T. (2012). Teknologi - et kønnet skoleeksempel. I F. Køn, Krop og Hverdagsliv (red.), Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede (1 udg., s. 181-198). Frydenlund Academic.