Teknologi - et kønnet skoleeksempel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

I dette kapitel ser vi derfor nærmere på digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men nært beslægtede felter, hvor læring er i forgrunden: dels undersøger vi igennem en række blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har været diskuteret i medierne i slutningen af det 20. århundrede gennem nedslag – især fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af køn, teknologi og læring i folkeskolen (Jensen, Krøjer & Hansen 2010). På den måde vil vi problematisere gængse forståelser af køn og teknologi. Ved at tage Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel på diskussionen af teknohumane, kønnede relationer får vi mulighed for at følge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 år har ført diskussionen kontinuerligt.
OriginalsprogDansk
TitelEr der spor? : Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede
RedaktørerForskningsgruppen Køn, Krop og Hverdagsliv
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2012
Udgave1
Sider181-198
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7118-108-1
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • Køn
  • Teknologi
  • teknologihistorie
  • læringsdesign
  • skole

Citer dette

Krøjer, J., & Jensen, T. (2012). Teknologi - et kønnet skoleeksempel. I F. Køn, Krop og Hverdagsliv (red.), Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede (1 udg., s. 181-198). Frederiksberg: Frydenlund Academic.
Krøjer, Jo ; Jensen, Tine. / Teknologi - et kønnet skoleeksempel. Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede. red. / Forskningsgruppen Køn, Krop og Hverdagsliv. 1. udg. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2012. s. 181-198
@inbook{313af9fcdf8740b5881425a908c3d2ac,
title = "Teknologi - et k{\o}nnet skoleeksempel",
abstract = "I dette kapitel ser vi derfor n{\ae}rmere p{\aa} digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men n{\ae}rt besl{\ae}gtede felter, hvor l{\ae}ring er i forgrunden: dels unders{\o}ger vi igennem en r{\ae}kke blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har v{\ae}ret diskuteret i medierne i slutningen af det 20. {\aa}rhundrede gennem nedslag – is{\ae}r fra Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af k{\o}n, teknologi og l{\ae}ring i folkeskolen (Jensen, Kr{\o}jer & Hansen 2010). P{\aa} den m{\aa}de vil vi problematisere g{\ae}ngse forst{\aa}elser af k{\o}n og teknologi. Ved at tage Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel p{\aa} diskussionen af teknohumane, k{\o}nnede relationer f{\aa}r vi mulighed for at f{\o}lge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 {\aa}r har f{\o}rt diskussionen kontinuerligt.",
keywords = "K{\o}n, Teknologi, teknologihistorie, l{\ae}ringsdesign, skole",
author = "Jo Kr{\o}jer and Tine Jensen",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-108-1",
pages = "181--198",
editor = "{K{\o}n, Krop og Hverdagsliv}, Forskningsgruppen",
booktitle = "Er der spor?",
publisher = "Frydenlund Academic",
edition = "1",

}

Krøjer, J & Jensen, T 2012, Teknologi - et kønnet skoleeksempel. i F Køn, Krop og Hverdagsliv (red.), Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede. 1 udg, Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 181-198.

Teknologi - et kønnet skoleeksempel. / Krøjer, Jo; Jensen, Tine.

Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede. red. / Forskningsgruppen Køn, Krop og Hverdagsliv. 1. udg. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2012. s. 181-198.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Teknologi - et kønnet skoleeksempel

AU - Krøjer, Jo

AU - Jensen, Tine

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - I dette kapitel ser vi derfor nærmere på digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men nært beslægtede felter, hvor læring er i forgrunden: dels undersøger vi igennem en række blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har været diskuteret i medierne i slutningen af det 20. århundrede gennem nedslag – især fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af køn, teknologi og læring i folkeskolen (Jensen, Krøjer & Hansen 2010). På den måde vil vi problematisere gængse forståelser af køn og teknologi. Ved at tage Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel på diskussionen af teknohumane, kønnede relationer får vi mulighed for at følge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 år har ført diskussionen kontinuerligt.

AB - I dette kapitel ser vi derfor nærmere på digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men nært beslægtede felter, hvor læring er i forgrunden: dels undersøger vi igennem en række blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har været diskuteret i medierne i slutningen af det 20. århundrede gennem nedslag – især fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af køn, teknologi og læring i folkeskolen (Jensen, Krøjer & Hansen 2010). På den måde vil vi problematisere gængse forståelser af køn og teknologi. Ved at tage Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel på diskussionen af teknohumane, kønnede relationer får vi mulighed for at følge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 år har ført diskussionen kontinuerligt.

KW - Køn

KW - Teknologi

KW - teknologihistorie

KW - læringsdesign

KW - skole

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7118-108-1

SP - 181

EP - 198

BT - Er der spor?

A2 - Køn, Krop og Hverdagsliv, Forskningsgruppen

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Krøjer J, Jensen T. Teknologi - et kønnet skoleeksempel. I Køn, Krop og Hverdagsliv F, red., Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede. 1 udg. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2012. s. 181-198