Abstract
Denne artikel omhandler lærerfaglighed i praksis. På den baggrund adresserer den spørgsmål om, hvordan PPR kan spille relevant ind i læreres faglige arbejde, når børn og unge oplever vanskeligheder i skolen. Over længere tid har det været en opgave for PPR at (re)definere, hvordan de bliver relevante medspillere til lærerne i forhold til at løse problemer i skolens hverdagsliv. PPR vil tættere på hverdagslivet i skolen, mere ind i klasserummet og være mere praksisnære. Det er en ledelsesmæssig opgave at understøtte et sådant samarbejde mellem lærere og PPR.
Denne artikel lægger op til overvejelser over spørgsmålene: Hvad er det PPR skal ’tættere på’, når det handler om at forstå og håndtere problemer i undervisningspraksis? Hvad er det for samarbejdsprocesser mellem lærere og PPR-psykologer, som skoleledere skal understøtte, hvis målet er at understøtte børn og unges deltagelse i skolens sociale og faglige undervisningssituationer.
Således kobles en optagethed af inklusion med en optagethed af undervisningspraksis. Sigtet er pege på, hvad vi taler ind i, når vi vil forstå og håndtere skoleproblemer netop i en skolesammenhæng, og hvorledes et blik for læreres faglige opgaver kan gøre os klogere på, hvad det er PPR og lærere skal samarbejde om.
Denne artikel lægger op til overvejelser over spørgsmålene: Hvad er det PPR skal ’tættere på’, når det handler om at forstå og håndtere problemer i undervisningspraksis? Hvad er det for samarbejdsprocesser mellem lærere og PPR-psykologer, som skoleledere skal understøtte, hvis målet er at understøtte børn og unges deltagelse i skolens sociale og faglige undervisningssituationer.
Således kobles en optagethed af inklusion med en optagethed af undervisningspraksis. Sigtet er pege på, hvad vi taler ind i, når vi vil forstå og håndtere skoleproblemer netop i en skolesammenhæng, og hvorledes et blik for læreres faglige opgaver kan gøre os klogere på, hvad det er PPR og lærere skal samarbejde om.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Ledelse i Morgen |
ISSN | 2446-1717 |
Status | Udgivet - nov. 2021 |
Udgivet eksternt | Ja |