Sustentar a empregabilidade mediante a aprendizagem ao longo da vida: Uma abordagem em história de vida à empregabilidade

Bidragets oversatte titel: Opretholdelse af “employability” gennem livslang læring. : En livshistorisk tilgang

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen viser den praktiske udfoldelse af en livshistorisk metode i et større empirisk projekt om "employability", der er under gennemførelse i Australien. Diskursen om employability, der ser arbejderen som en universelt tilpasningsdygtig arbejdsstyrke, kontekstualiseres historisk i en sen fase af kapitalistisk modernisering. En diskussion af det herskende begreb om kompetence til og kompetenceudvikling som kritiseres for at forsømme den subjektive dimension af læring, fører frem til metodologiske overvejelser og beslutninger i udformningen af dette forskningsprojekt, dets forskningsspørgsmål, dets teoretiske forståelse og metodevalg. Gennem narrative livshistoriske interviews anvendes til at belyse arbejdernes oplevelser af væsentlige skift i deres karriere og den kompetenceudvikling, de har oplevet i sådanne situationer. Artiklen skitserer, hvordan en psyko-social fortolkning af livshistorier kan give værdifuld indsigt i den subjektive dimension af kompetenceudvikling i sammenhæng med arbejdernes samlede livssammenhæng.
Bidragets oversatte titelOpretholdelse af “employability” gennem livslang læring. : En livshistorisk tilgang
OriginalsprogPortugisisk
TidsskriftRevista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Vol/bind5
Udgave nummer13
Antal sider17
ISSN2525-426X
StatusUdgivet - 2020

Bibliografisk note

Artiklen publiceres på både engelsk og portugisisk - se noter

Emneord

  • História de vida
  • experiência
  • competência
  • empregabilidade

Citer dette