Surveymetoden i erhvervsøkonomien

Nogle epistemologiske refleksioner

Steen Scheuer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Resumé

Kvalitative casestudier og surveys vil begge bidrage til organisationssociologiens og erhvervsøkonomiens videre udvikling og fremskridt. Der er dog behov for en mere bevidst brug af forsknings- og analysestrategier, der kombinerer de to typer af tilgange. Begge har stærke og svage sider, og brugt i kombination kan de frembringe forskningsresultater inden for samfundsforskningen, som både kan overvinde surveyforskningens distance til respondenterne og den kvalitative forsknings alt for overfladiske forhold til virkelighedstest og spørgsmålene om varians og generalisering.
OriginalsprogDansk
TitelValg der skaber viden : Om samfundsvidenskabelige metoder
RedaktørerSøren Voxted
Antal sider13
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagSystime Academic
Publikationsdato2006
Sider140-153
ISBN (Trykt)87-7675-452-9, 978-87-7675-452-5
StatusUdgivet - 2006

Citer dette

Scheuer, S. (2006). Surveymetoden i erhvervsøkonomien: Nogle epistemologiske refleksioner. I S. Voxted (red.), Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder (s. 140-153). København: Systime Academic.
Scheuer, Steen. / Surveymetoden i erhvervsøkonomien : Nogle epistemologiske refleksioner. Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder. red. / Søren Voxted. København : Systime Academic, 2006. s. 140-153
@inbook{0d853ec052c611db9789000ea68e967b,
title = "Surveymetoden i erhvervs{\o}konomien: Nogle epistemologiske refleksioner",
abstract = "Kvalitative casestudier og surveys vil begge bidrage til organisationssociologiens og erhvervs{\o}konomiens videre udvikling og fremskridt. Der er dog behov for en mere bevidst brug af forsknings- og analysestrategier, der kombinerer de to typer af tilgange. Begge har st{\ae}rke og svage sider, og brugt i kombination kan de frembringe forskningsresultater inden for samfundsforskningen, som b{\aa}de kan overvinde surveyforskningens distance til respondenterne og den kvalitative forsknings alt for overfladiske forhold til virkelighedstest og sp{\o}rgsm{\aa}lene om varians og generalisering.",
author = "Steen Scheuer",
year = "2006",
language = "Dansk",
isbn = "87-7675-452-9",
pages = "140--153",
editor = "S{\o}ren Voxted",
booktitle = "Valg der skaber viden",
publisher = "Systime Academic",

}

Scheuer, S 2006, Surveymetoden i erhvervsøkonomien: Nogle epistemologiske refleksioner. i S Voxted (red.), Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder. Systime Academic, København, s. 140-153.

Surveymetoden i erhvervsøkonomien : Nogle epistemologiske refleksioner. / Scheuer, Steen.

Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder. red. / Søren Voxted. København : Systime Academic, 2006. s. 140-153.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

TY - CHAP

T1 - Surveymetoden i erhvervsøkonomien

T2 - Nogle epistemologiske refleksioner

AU - Scheuer, Steen

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Kvalitative casestudier og surveys vil begge bidrage til organisationssociologiens og erhvervsøkonomiens videre udvikling og fremskridt. Der er dog behov for en mere bevidst brug af forsknings- og analysestrategier, der kombinerer de to typer af tilgange. Begge har stærke og svage sider, og brugt i kombination kan de frembringe forskningsresultater inden for samfundsforskningen, som både kan overvinde surveyforskningens distance til respondenterne og den kvalitative forsknings alt for overfladiske forhold til virkelighedstest og spørgsmålene om varians og generalisering.

AB - Kvalitative casestudier og surveys vil begge bidrage til organisationssociologiens og erhvervsøkonomiens videre udvikling og fremskridt. Der er dog behov for en mere bevidst brug af forsknings- og analysestrategier, der kombinerer de to typer af tilgange. Begge har stærke og svage sider, og brugt i kombination kan de frembringe forskningsresultater inden for samfundsforskningen, som både kan overvinde surveyforskningens distance til respondenterne og den kvalitative forsknings alt for overfladiske forhold til virkelighedstest og spørgsmålene om varians og generalisering.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 87-7675-452-9

SN - 978-87-7675-452-5

SP - 140

EP - 153

BT - Valg der skaber viden

A2 - Voxted, Søren

PB - Systime Academic

CY - København

ER -

Scheuer S. Surveymetoden i erhvervsøkonomien: Nogle epistemologiske refleksioner. I Voxted S, red., Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder. København: Systime Academic. 2006. s. 140-153