Surveymetoden i erhvervsøkonomien: Nogle epistemologiske refleksioner

Steen Scheuer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Kvalitative casestudier og surveys vil begge bidrage til organisationssociologiens og erhvervsøkonomiens videre udvikling og fremskridt. Der er dog behov for en mere bevidst brug af forsknings- og analysestrategier, der kombinerer de to typer af tilgange. Begge har stærke og svage sider, og brugt i kombination kan de frembringe forskningsresultater inden for samfundsforskningen, som både kan overvinde surveyforskningens distance til respondenterne og den kvalitative forsknings alt for overfladiske forhold til virkelighedstest og spørgsmålene om varians og generalisering.
Bidragets oversatte titelThe Survey Method in Business Economics: Some epistemological reflections
OriginalsprogDansk
TitelValg der skaber viden : Om samfundsvidenskabelige metoder
RedaktørerSøren Voxted
Antal sider13
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagSystime Academic
Publikationsdato2006
Sider140-153
ISBN (Trykt)87-7675-452-9, 978-87-7675-452-5
StatusUdgivet - 2006

Citer dette

Scheuer, S. (2006). Surveymetoden i erhvervsøkonomien: Nogle epistemologiske refleksioner. I S. Voxted (red.), Valg der skaber viden: Om samfundsvidenskabelige metoder (s. 140-153). Systime Academic.