Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring: Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery

Anne Liveng, Christine Larsen, Mads Lange, Lisa Korsbæk, Betina Dybbroe, Lone Petersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis.
Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.
SprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Psykisk Helsearbeid
Vol/bind15
Sider309-322
ISSN1503-6707
DOI
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Co-teaching
  • Levet erfaring
  • Læring
  • Sundhedsprofessionelle
  • Refleksivitet

Citer dette

@article{a486f49229714122add239a210f43430,
title = "Sundhedsprofessionelles begejstring for fort{\ae}llinger fra levet erfaring: L{\ae}ringsteoretiske perspektiver p{\aa} et co-teaching program om recovery",
abstract = "I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fort{\ae}llingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forst{\aa}s. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et l{\ae}ringsteoretisk perspektiv og fokuserer p{\aa}: 1) Betydningen af fort{\ae}llingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et l{\ae}ringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber l{\ae}ringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fort{\ae}llingen bekr{\ae}fter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer v{\ae}kker genkendelse og s{\ae}tter sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.",
keywords = "Co-teaching, Levet erfaring, L{\ae}ring, Sundhedsprofessionelle, Refleksivitet, Co-teaching, Lived experience, Learning, Health professionals, Reflectivity",
author = "Anne Liveng and Christine Larsen and Mads Lange and Lisa Korsb{\ae}k and Betina Dybbroe and Lone Petersen",
year = "2018",
doi = "10.18261/issn.1504-3010-2018-04-05",
language = "Dansk",
volume = "15",
pages = "309--322",
journal = "Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid",
issn = "1503-6707",
publisher = "Universitetsforlaget AS",

}

Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring : Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery . / Liveng, Anne; Larsen, Christine; Lange, Mads; Korsbæk, Lisa; Dybbroe, Betina; Petersen, Lone.

I: Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, Bind 15, 2018, s. 309-322.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring

T2 - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

AU - Liveng, Anne

AU - Larsen, Christine

AU - Lange, Mads

AU - Korsbæk, Lisa

AU - Dybbroe, Betina

AU - Petersen, Lone

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.

AB - I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.

KW - Co-teaching

KW - Levet erfaring

KW - Læring

KW - Sundhedsprofessionelle

KW - Refleksivitet

KW - Co-teaching

KW - Lived experience

KW - Learning

KW - Health professionals

KW - Reflectivity

U2 - 10.18261/issn.1504-3010-2018-04-05

DO - 10.18261/issn.1504-3010-2018-04-05

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

SP - 309

EP - 322

JO - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

JF - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

SN - 1503-6707

ER -