Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring: Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery

Anne Liveng, Christine Larsen, Mads Lange, Lisa Korsbæk, Betina Dybbroe, Betina Dybbroe, Lone Petersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis.
Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.
I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis.
Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.
SprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Psykisk Helsearbeid
ISSN1503-6707
StatusAfsendt - 2018

Citer dette

Liveng, A., Larsen, C., Lange, M., Korsbæk, L., Dybbroe, B., Dybbroe, B., & Petersen, L. (2018). Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring: Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery . Manuskript afsendt til publicering.
@article{a486f49229714122add239a210f43430,
title = "Sundhedsprofessionelles begejstring for fort{\ae}llinger fra levet erfaring: L{\ae}ringsteoretiske perspektiver p{\aa} et co-teaching program om recovery",
abstract = "I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fort{\ae}llingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forst{\aa}s. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et l{\ae}ringsteoretisk perspektiv og fokuserer p{\aa}: 1) Betydningen af fort{\ae}llingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et l{\ae}ringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber l{\ae}ringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fort{\ae}llingen bekr{\ae}fter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer v{\ae}kker genkendelse og s{\ae}tter sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.",
author = "Anne Liveng and Christine Larsen and Mads Lange and Lisa Korsb{\ae}k and Betina Dybbroe and Betina Dybbroe and Lone Petersen",
year = "2018",
language = "Dansk",
journal = "Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid",
issn = "1503-6707",
publisher = "Universitetsforlaget AS",

}

Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring : Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery . / Liveng, Anne; Larsen, Christine; Lange, Mads; Korsbæk, Lisa; Dybbroe, Betina ; Dybbroe, Betina; Petersen, Lone.

I: Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 2018.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring

T2 - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

AU - Liveng,Anne

AU - Larsen,Christine

AU - Lange,Mads

AU - Korsbæk,Lisa

AU - Dybbroe,Betina

AU - Dybbroe,Betina

AU - Petersen,Lone

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.

AB - I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis. Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

JF - Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid

SN - 1503-6707

ER -