Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring: Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery

Anne Liveng, Christine Larsen, Mads Lange, Lisa Korsbæk, Betina Dybbroe, Lone Petersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i fortællingen fra underviseren med levet erfaring. Artiklen diskuterer hvordan dette kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på: 1) Betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) Rolle-bytningen mellem personen med levet erfaring og sundhedsprofessionelle, og 3) Workshoppene som et læringsrum, der aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis.
Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Psykisk Helsearbeid
Vol/bind15
Sider (fra-til)309-322
ISSN1503-6707
DOI
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Co-teaching
  • Levet erfaring
  • Læring
  • Sundhedsprofessionelle
  • Refleksivitet

Citer dette