Sundhedsfremmende pædagogik på specialinstitutioner

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Det specialiserede områdets sundhedsarbejde knytter sig ikke kun til behandling og tilpasning af handicap og vanskeligheder. Selv om sundhed i offentligheden i Danmark tænkes overvejende medicinsk og i forhold til risikofyldte livsstilsformer, så er der en bagvedliggende politisk og faglig virkelighed, der tænker sundhed meget mere bredt. I stedet for at identificere sundhed fravær af sygdom, behandling og godt helbred, så er der god grund til at udvide sundhedsbegrebet til også at tænke sundhed, som værende forbundet med et begreb om menneskelig velfærd. Særligt når der arbejdes med borgere med funktionsnedsættelser. De brede, positive og åbne sundhedsbegreber opererer nemlig rent pædagogisk med et fokus på, hvordan individer og grupper har muligheder, evner og ressourcer til at skabe et godt og produktivt liv i det danske samfund. Dette fokus kalder på en særlig sundhedspædagogisk retning, der på den ene side endnu kun er ved at se dagens lys, og på den anden side er det eksisterende fundamentet for specialinstitutionernes arbejde. Dette kapitel stiller skarpt på specialinstitutioners virke i forhold til sundhed og trivsel, og tager udgangspunkt i et forskningsprojekt om sundhedsfremmende pædagogik i hverdagslivet på specialinstitutioner.
    OriginalsprogDansk
    TitelSocial- og specialpædagogik
    RedaktørerHolger Kjærsgaard
    Antal sider19
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Publikationsdato2015
    Udgave1. udgave
    Sider269-288
    Kapitel14
    ISBN (Trykt)9788711374894
    StatusUdgivet - 2015
    NavnFagbog til specialiseringen

    Emneord

    • Sundhedsfremmende pædagogik
    • Specialinstitutioner
    • Livsvkvalitet
    • Sundhedsbegreber
    • Sundhedspædagogik
    • Hverdagsliv
    • Sundhedsfremmende settings
    • Pædagogiske praksisser
    • Trivsel

    Citer dette