Abstract
Denne artikel handler om, hvordan klasse viser sig som moralske bedømmelser i dokumenter, der vejleder sundhedsprofessionelle i, hvordan de bør intervenere i familier med børn med høj vægt. Vi tager udgangspunkt i tre diskursive repræsentationer af familier til børn med høj vægt, der indgår i dokumenterne. Vi viser, hvordan klasse virker som led i en biopædagogisk styringsteknologi, der patruljerer grænserne for det gode forældreskab via moralsk regulering af mødre. Vi argumenterer for, at klassebegrebet på den ene side er marginaliseret som en forståelsesramme, mens et blik for klasseforskelle på den anden side genindstiftes i kraft af institutionaliserede moralvurderinger. Vi opfordrer til en kritisk opmærksomhed på de måder, hvorpå også det pædagogiske felt påføres en sundhedsdimension og på, hvilke implikationer, det kan have for praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Accepteret/In press - 8 okt. 2024 |