Sunde, overvægtige børn

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Vi fortæller os selv og hinanden, at fedme-epidemien hersker bredt i Danmark. Folkesundhedsmæssigt har det alvorlige, helbredsmæssige konsekvenser. De bør forebygges, for både den individuelle og den fællesskabsorienterede, samfundsøkonomiske trivsel er på spil. Rent sundhedspædagogisk har forestillingen om en omsiggribende fedme-epidemi nogle særlige implikationer for måden at ville sikre velfærdsstaten og det gode liv. I forebyggelsens navn sættes der ind helt fra den tidlige børnealder. Sundhed er ikke kun et privat anliggende, men et fælles ansvar. Man må på kursus. Pædagogisk betyder det, at tilrettelæggelsen af læren om det sunde liv bringes til veje af to sideløbende spor: Formidling af sundhedsviden samt bevidstgørelse om en moralsk forpligtelse og et socialt ansvar. Denne artikel bygger på mit ph.d.-arbejde med analyser af, hvad bestemte fortællinger, antagelser, stigmatiseringer, målsætninger, strategier og tilgange til overvægt gør for mangeldiskursens indtog i sundhedspædagogiske indsatser. Artiklen præsenterer analytisk genererede argumenter for vigtigheden af ikke at overse de ressourcer, der sprogligt såvel som i praksis bør ligge til grund for enhver sundhedspædagogik. Ikke kun for den statslige velfærd, men i ligeså høj grad for den menneskelige velfærd og bestyrkelsen af overvægtige børns selvforståelser af at være et sundt, overvægtigt barn.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vol/bind52
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)72-85
    ISSN1903-0002
    StatusUdgivet - 2015

    Citer dette

    @article{2e3efc32e06a48698380c36f0cdd4d18,
    title = "Sunde, overv{\ae}gtige b{\o}rn",
    abstract = "Vi fort{\ae}ller os selv og hinanden, at fedme-epidemien hersker bredt i Danmark. Folkesundhedsm{\ae}ssigt har det alvorlige, helbredsm{\ae}ssige konsekvenser. De b{\o}r forebygges, for b{\aa}de den individuelle og den f{\ae}llesskabsorienterede, samfunds{\o}konomiske trivsel er p{\aa} spil. Rent sundhedsp{\ae}dagogisk har forestillingen om en omsiggribende fedme-epidemi nogle s{\ae}rlige implikationer for m{\aa}den at ville sikre velf{\ae}rdsstaten og det gode liv. I forebyggelsens navn s{\ae}ttes der ind helt fra den tidlige b{\o}rnealder. Sundhed er ikke kun et privat anliggende, men et f{\ae}lles ansvar. Man m{\aa} p{\aa} kursus. P{\ae}dagogisk betyder det, at tilrettel{\ae}ggelsen af l{\ae}ren om det sunde liv bringes til veje af to sidel{\o}bende spor: Formidling af sundhedsviden samt bevidstg{\o}relse om en moralsk forpligtelse og et socialt ansvar. Denne artikel bygger p{\aa} mit ph.d.-arbejde med analyser af, hvad bestemte fort{\ae}llinger, antagelser, stigmatiseringer, m{\aa}ls{\ae}tninger, strategier og tilgange til overv{\ae}gt g{\o}r for mangeldiskursens indtog i sundhedsp{\ae}dagogiske indsatser. Artiklen pr{\ae}senterer analytisk genererede argumenter for vigtigheden af ikke at overse de ressourcer, der sprogligt s{\aa}vel som i praksis b{\o}r ligge til grund for enhver sundhedsp{\ae}dagogik. Ikke kun for den statslige velf{\ae}rd, men i liges{\aa} h{\o}j grad for den menneskelige velf{\ae}rd og bestyrkelsen af overv{\ae}gtige b{\o}rns selvforst{\aa}elser af at v{\ae}re et sundt, overv{\ae}gtigt barn.",
    author = "Ditte-Marie From",
    year = "2015",
    language = "Dansk",
    volume = "52",
    pages = "72--85",
    journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
    issn = "1903-0002",
    publisher = "Forlaget Skolepsykologi",
    number = "4",

    }

    Sunde, overvægtige børn. / From, Ditte-Marie.

    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 52, Nr. 4, 2015, s. 72-85.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Sunde, overvægtige børn

    AU - From, Ditte-Marie

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - Vi fortæller os selv og hinanden, at fedme-epidemien hersker bredt i Danmark. Folkesundhedsmæssigt har det alvorlige, helbredsmæssige konsekvenser. De bør forebygges, for både den individuelle og den fællesskabsorienterede, samfundsøkonomiske trivsel er på spil. Rent sundhedspædagogisk har forestillingen om en omsiggribende fedme-epidemi nogle særlige implikationer for måden at ville sikre velfærdsstaten og det gode liv. I forebyggelsens navn sættes der ind helt fra den tidlige børnealder. Sundhed er ikke kun et privat anliggende, men et fælles ansvar. Man må på kursus. Pædagogisk betyder det, at tilrettelæggelsen af læren om det sunde liv bringes til veje af to sideløbende spor: Formidling af sundhedsviden samt bevidstgørelse om en moralsk forpligtelse og et socialt ansvar. Denne artikel bygger på mit ph.d.-arbejde med analyser af, hvad bestemte fortællinger, antagelser, stigmatiseringer, målsætninger, strategier og tilgange til overvægt gør for mangeldiskursens indtog i sundhedspædagogiske indsatser. Artiklen præsenterer analytisk genererede argumenter for vigtigheden af ikke at overse de ressourcer, der sprogligt såvel som i praksis bør ligge til grund for enhver sundhedspædagogik. Ikke kun for den statslige velfærd, men i ligeså høj grad for den menneskelige velfærd og bestyrkelsen af overvægtige børns selvforståelser af at være et sundt, overvægtigt barn.

    AB - Vi fortæller os selv og hinanden, at fedme-epidemien hersker bredt i Danmark. Folkesundhedsmæssigt har det alvorlige, helbredsmæssige konsekvenser. De bør forebygges, for både den individuelle og den fællesskabsorienterede, samfundsøkonomiske trivsel er på spil. Rent sundhedspædagogisk har forestillingen om en omsiggribende fedme-epidemi nogle særlige implikationer for måden at ville sikre velfærdsstaten og det gode liv. I forebyggelsens navn sættes der ind helt fra den tidlige børnealder. Sundhed er ikke kun et privat anliggende, men et fælles ansvar. Man må på kursus. Pædagogisk betyder det, at tilrettelæggelsen af læren om det sunde liv bringes til veje af to sideløbende spor: Formidling af sundhedsviden samt bevidstgørelse om en moralsk forpligtelse og et socialt ansvar. Denne artikel bygger på mit ph.d.-arbejde med analyser af, hvad bestemte fortællinger, antagelser, stigmatiseringer, målsætninger, strategier og tilgange til overvægt gør for mangeldiskursens indtog i sundhedspædagogiske indsatser. Artiklen præsenterer analytisk genererede argumenter for vigtigheden af ikke at overse de ressourcer, der sprogligt såvel som i praksis bør ligge til grund for enhver sundhedspædagogik. Ikke kun for den statslige velfærd, men i ligeså høj grad for den menneskelige velfærd og bestyrkelsen af overvægtige børns selvforståelser af at være et sundt, overvægtigt barn.

    UR - http://www.skolepsykologi.dk/2015--4-september-abstracts

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 52

    SP - 72

    EP - 85

    JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

    JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

    SN - 1903-0002

    IS - 4

    ER -