Status på anvendt matematik i det almene gymnasium

Kasper Bjering Søby Jensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Abstract

    Teksten gør status på i hvilken grad anvendelse af matematik har været en selvstændig pointe i gymnasieskolens matematikundervisning siden gymnasiereformen af 2005. Dette undersøges ved at analysere anvendte opgaver fra de skriftlige eksamenssæt på A-niveauet. Det konkluderes, at anvendelse af matematik kun i ringe grad er en egentlig pointe i faget. Der diskuteres forskellige principielle og praktiske grunde til dette.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Vol/bind2011
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)57-73
    Antal sider16
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - dec. 2011

    Emneord

    • Matematik
    • Matematikdidaktik
    • Matematik i anvendelse
    • Matematisk modellering
    • gymnasiet

    Citer dette