Sprog på og til arbejdspladsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Resumé

Et mål for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opnå kommunikative færdigheder til at kunne fungere funktionelt og indgå i arbejdsfællesskaber på deres arbejdspladser. Her består den pædagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foregår på arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udgør et sprogligt læringsrum.
I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauffør-projektet og sosu-projektet) på hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsmæssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.
OriginalsprogDansk
TitelFlerspråkighet som resurs : Symposium 2015
RedaktørerBjörn Kindenberg
Antal sider13
Udgivelses stedStockholm
ForlagLiber
Publikationsdato2016
Udgave1
Sider103-115
ISBN (Trykt)978-91-47-12207-3, 9789147122073
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • andetsprog på arbejde
  • Kommunikativ sprogundervisning
  • sociokulturel læringsteori
  • biografiforskning

Citer dette

Pedersen, M. S. (2016). Sprog på og til arbejdspladsen. I B. Kindenberg (red.), Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015 (1 udg., s. 103-115). Stockholm: Liber.
Pedersen, Michael Svendsen . / Sprog på og til arbejdspladsen. Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015. red. / Björn Kindenberg. 1. udg. Stockholm : Liber, 2016. s. 103-115
@inbook{5df0f35eddaa43d3b8fa72deba0fa4f1,
title = "Sprog p{\aa} og til arbejdspladsen",
abstract = "Et m{\aa}l for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opn{\aa} kommunikative f{\ae}rdigheder til at kunne fungere funktionelt og indg{\aa} i arbejdsf{\ae}llesskaber p{\aa} deres arbejdspladser. Her best{\aa}r den p{\ae}dagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foreg{\aa}r p{\aa} arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udg{\o}r et sprogligt l{\ae}ringsrum.I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauff{\o}r-projektet og sosu-projektet) p{\aa} hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsm{\ae}ssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.",
keywords = "andetsprog p{\aa} arbejde, Kommunikativ sprogundervisning, sociokulturel l{\ae}ringsteori, biografiforskning",
author = "Pedersen, {Michael Svendsen}",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-91-47-12207-3",
pages = "103--115",
editor = "Bj{\"o}rn Kindenberg",
booktitle = "Flerspr{\aa}kighet som resurs",
publisher = "Liber",
edition = "1",

}

Pedersen, MS 2016, Sprog på og til arbejdspladsen. i B Kindenberg (red.), Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015. 1 udg, Liber, Stockholm, s. 103-115.

Sprog på og til arbejdspladsen. / Pedersen, Michael Svendsen .

Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015. red. / Björn Kindenberg. 1. udg. Stockholm : Liber, 2016. s. 103-115.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

TY - CHAP

T1 - Sprog på og til arbejdspladsen

AU - Pedersen, Michael Svendsen

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Et mål for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opnå kommunikative færdigheder til at kunne fungere funktionelt og indgå i arbejdsfællesskaber på deres arbejdspladser. Her består den pædagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foregår på arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udgør et sprogligt læringsrum.I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauffør-projektet og sosu-projektet) på hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsmæssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.

AB - Et mål for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opnå kommunikative færdigheder til at kunne fungere funktionelt og indgå i arbejdsfællesskaber på deres arbejdspladser. Her består den pædagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foregår på arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udgør et sprogligt læringsrum.I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauffør-projektet og sosu-projektet) på hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsmæssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.

KW - andetsprog på arbejde

KW - Kommunikativ sprogundervisning

KW - sociokulturel læringsteori

KW - biografiforskning

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-91-47-12207-3

SN - 9789147122073

SP - 103

EP - 115

BT - Flerspråkighet som resurs

A2 - Kindenberg, Björn

PB - Liber

CY - Stockholm

ER -

Pedersen MS. Sprog på og til arbejdspladsen. I Kindenberg B, red., Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015. 1 udg. Stockholm: Liber. 2016. s. 103-115