Sprog på og til arbejdspladsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Et mål for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opnå kommunikative færdigheder til at kunne fungere funktionelt og indgå i arbejdsfællesskaber på deres arbejdspladser. Her består den pædagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foregår på arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udgør et sprogligt læringsrum.
I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauffør-projektet og sosu-projektet) på hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsmæssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.
OriginalsprogDansk
TitelFlerspråkighet som resurs : Symposium 2015
RedaktørerBjörn Kindenberg
Antal sider13
Udgivelses stedStockholm
ForlagLiber
Publikationsdato2016
Udgave1
Sider103-115
ISBN (Trykt)978-91-47-12207-3, 9789147122073
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • andetsprog på arbejde
  • Kommunikativ sprogundervisning
  • sociokulturel læringsteori
  • biografiforskning

Citer dette

Pedersen, M. S. (2016). Sprog på og til arbejdspladsen. I B. Kindenberg (red.), Flerspråkighet som resurs: Symposium 2015 (1 udg., s. 103-115). Liber.