SOS-projektet - didaktisk modellering af et sammenhængsproblem

Morten Blomhøj, Tomas Højgaard Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen beretter om og analyserer det såkaldte SOS-projekt, hvor matematiklærere fra grundskolen, gymnasiet og læreruddannelsen har samarbejdet med matematikdidaktiske forskere om at undersøge og afhjælpe nogle af de udfordringer som danske elever møder i matematik ved overgangen fra grundskole til gymnasium. I projektet har vi identificeret og afgrænset matematisk symbolbehandlingskompetence som væsentlig ved denne overgang. Undersøgelsens kerne var derfor at udvikle og afprøve forløb, der kunne støtte udviklingen af symbolbehandlingskompetence på 9. klassetrin. Erfaringerne viser, at det er muligt at udvikle og gennemføre sådanne forløb og at gøre eleverne bevidste om kompetencen. I projektet har vi eksperimenteret med didaktisk modellering som metode med henblik på at skabe sammenhæng mellem de overordnede mål- og begrundelsesdiskussioner i forhold til konkrete undervisningsforløb og mere konkrete overvejelser om gennemførelsen heraf. I denne proces har lærernes forskellige erfaringer dannet frugtbart grundlag for formulering af fælles didaktiske ankerpositioner og for konkrete diskussioner af konstruerede undervisningsepisoder til støtte for forsøgsundervisningen. Det eksplicitte fokus på symbolbehandlingskompetence har efter lærernes egne udsagn påvirket deres undervisningspraksis udover forsøgsundervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2007
Udgave nummer3
Sider (fra-til)25-53
Antal sider28
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • Symbolbehandlingskompetence
  • Didaktisk modellering
  • Overgangsproblemer i matematikundervisningen

Citer dette

@article{836f74c0c37211dc9a79000ea68e967b,
title = "SOS-projektet - didaktisk modellering af et sammenh{\ae}ngsproblem",
abstract = "Artiklen beretter om og analyserer det s{\aa}kaldte SOS-projekt, hvor matematikl{\ae}rere fra grundskolen, gymnasiet og l{\ae}reruddannelsen har samarbejdet med matematikdidaktiske forskere om at unders{\o}ge og afhj{\ae}lpe nogle af de udfordringer som danske elever m{\o}der i matematik ved overgangen fra grundskole til gymnasium. I projektet har vi identificeret og afgr{\ae}nset matematisk symbolbehandlingskompetence som v{\ae}sentlig ved denne overgang. Unders{\o}gelsens kerne var derfor at udvikle og afpr{\o}ve forl{\o}b, der kunne st{\o}tte udviklingen af symbolbehandlingskompetence p{\aa} 9. klassetrin. Erfaringerne viser, at det er muligt at udvikle og gennemf{\o}re s{\aa}danne forl{\o}b og at g{\o}re eleverne bevidste om kompetencen. I projektet har vi eksperimenteret med didaktisk modellering som metode med henblik p{\aa} at skabe sammenh{\ae}ng mellem de overordnede m{\aa}l- og begrundelsesdiskussioner i forhold til konkrete undervisningsforl{\o}b og mere konkrete overvejelser om gennemf{\o}relsen heraf. I denne proces har l{\ae}rernes forskellige erfaringer dannet frugtbart grundlag for formulering af f{\ae}lles didaktiske ankerpositioner og for konkrete diskussioner af konstruerede undervisningsepisoder til st{\o}tte for fors{\o}gsundervisningen. Det eksplicitte fokus p{\aa} symbolbehandlingskompetence har efter l{\ae}rernes egne udsagn p{\aa}virket deres undervisningspraksis udover fors{\o}gsundervisningen.",
keywords = "Symbolbehandlingskompetence, Didaktisk modellering, Overgangsproblemer i matematikundervisningen",
author = "Morten Blomh{\o}j and {H{\o}jgaard Jensen}, Tomas",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "2007",
pages = "25--53",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "3",

}

SOS-projektet - didaktisk modellering af et sammenhængsproblem. / Blomhøj, Morten; Højgaard Jensen, Tomas.

I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 2007, Nr. 3, 2007, s. 25-53.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - SOS-projektet - didaktisk modellering af et sammenhængsproblem

AU - Blomhøj, Morten

AU - Højgaard Jensen, Tomas

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Artiklen beretter om og analyserer det såkaldte SOS-projekt, hvor matematiklærere fra grundskolen, gymnasiet og læreruddannelsen har samarbejdet med matematikdidaktiske forskere om at undersøge og afhjælpe nogle af de udfordringer som danske elever møder i matematik ved overgangen fra grundskole til gymnasium. I projektet har vi identificeret og afgrænset matematisk symbolbehandlingskompetence som væsentlig ved denne overgang. Undersøgelsens kerne var derfor at udvikle og afprøve forløb, der kunne støtte udviklingen af symbolbehandlingskompetence på 9. klassetrin. Erfaringerne viser, at det er muligt at udvikle og gennemføre sådanne forløb og at gøre eleverne bevidste om kompetencen. I projektet har vi eksperimenteret med didaktisk modellering som metode med henblik på at skabe sammenhæng mellem de overordnede mål- og begrundelsesdiskussioner i forhold til konkrete undervisningsforløb og mere konkrete overvejelser om gennemførelsen heraf. I denne proces har lærernes forskellige erfaringer dannet frugtbart grundlag for formulering af fælles didaktiske ankerpositioner og for konkrete diskussioner af konstruerede undervisningsepisoder til støtte for forsøgsundervisningen. Det eksplicitte fokus på symbolbehandlingskompetence har efter lærernes egne udsagn påvirket deres undervisningspraksis udover forsøgsundervisningen.

AB - Artiklen beretter om og analyserer det såkaldte SOS-projekt, hvor matematiklærere fra grundskolen, gymnasiet og læreruddannelsen har samarbejdet med matematikdidaktiske forskere om at undersøge og afhjælpe nogle af de udfordringer som danske elever møder i matematik ved overgangen fra grundskole til gymnasium. I projektet har vi identificeret og afgrænset matematisk symbolbehandlingskompetence som væsentlig ved denne overgang. Undersøgelsens kerne var derfor at udvikle og afprøve forløb, der kunne støtte udviklingen af symbolbehandlingskompetence på 9. klassetrin. Erfaringerne viser, at det er muligt at udvikle og gennemføre sådanne forløb og at gøre eleverne bevidste om kompetencen. I projektet har vi eksperimenteret med didaktisk modellering som metode med henblik på at skabe sammenhæng mellem de overordnede mål- og begrundelsesdiskussioner i forhold til konkrete undervisningsforløb og mere konkrete overvejelser om gennemførelsen heraf. I denne proces har lærernes forskellige erfaringer dannet frugtbart grundlag for formulering af fælles didaktiske ankerpositioner og for konkrete diskussioner af konstruerede undervisningsepisoder til støtte for forsøgsundervisningen. Det eksplicitte fokus på symbolbehandlingskompetence har efter lærernes egne udsagn påvirket deres undervisningspraksis udover forsøgsundervisningen.

KW - Symbolbehandlingskompetence

KW - Didaktisk modellering

KW - Overgangsproblemer i matematikundervisningen

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2007

SP - 25

EP - 53

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 3

ER -