Socialt udsatte unges overgang fra skole til uddannelse eller arbejde: Aktionsforskning, sociale eksperimenter og elevfortællinger

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Socialt udsatte unges overgang til arbejde eller en kompetencegivende uddannelse har været et samfundsproblem i adskillige år. Formålet med denne artikel er at argumentere for behovet for at udvikle alternativer til de dominerende tilrettelæggelser af uddannelser, der tager sigte på at fremme socialt udsatte unges adgang til en kompetencegivende ungdomsuddannelse eller et erhvervsarbejde. Artiklen vil diskutere, hvordan aktionsforskning kan bidrage til etablering af eksperimentelle pædagogiske tilrettelæggelser og aktiviteter. Artiklen vil diskutere betydningen af at etablere fremtidsværksteder, praktiske værksteder og events, hvor det blev søgt at aktivere elevernes livserfaringer og gøre disse erfaringer til centrum for læreprocessen. Der argumenteres for betydningen af tilrettelæggelse af alternative sociale eksperimenter i et samarbejde mellem socialt udsatte elever, faglærere og forskere ud fra et demokratiserende sigte og et bæredygtighedsperspektiv. Endelig vil artiklen diskutere betydningen af elevernes livshistoriske fortællinger ved overgangen fra skole og til enten en kompetencegivende uddannelse eller arbejde.
Bidragets oversatte titelSocial experiments and students narratives as pedagogical praxis when transitioning from school to work: Socially vulnerable youths' perspectives on the transition from school to qualifying education or work
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning og Forandring
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)64-84
Antal sider20
ISSN2535-5279
DOI
StatusUdgivet - 11 okt. 2022

Emneord

  • Udsatte unge
  • Fra uddannelse til job
  • Livshistorie
  • Aktionsforskning
  • FGU
  • Bæredygtighed
  • Demokratiske læreprocesser

Citer dette