Socialt entreprenørskab i tal og tale

Danmark anno 2009

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.
    OriginalsprogDansk
    TitelSocialt entreprenørskab
    RedaktørerLinda Lundgaard Andersen, Lars Hulgård, Torben Bager
    Antal sider9
    Udgivelses stedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Publikationsdato2010
    Sider95-103
    ISBN (Trykt)978-87-7674-488-5
    StatusUdgivet - 2010

    Citer dette

    Hulgård, L., & Lundgaard Andersen, L. (2010). Socialt entreprenørskab i tal og tale: Danmark anno 2009. I L. Lundgaard Andersen, L. Hulgård, & T. Bager (red.), Socialt entreprenørskab (s. 95-103). Odense: Syddansk Universitetsforlag.
    Hulgård, Lars ; Lundgaard Andersen, Linda. / Socialt entreprenørskab i tal og tale : Danmark anno 2009. Socialt entreprenørskab. red. / Linda Lundgaard Andersen ; Lars Hulgård ; Torben Bager. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2010. s. 95-103
    @inbook{6f40ec40208111df9e36000ea68e967b,
    title = "Socialt entrepren{\o}rskab i tal og tale: Danmark anno 2009",
    abstract = "Denne artikel perspektiverer socialt entrepren{\o}rskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entrepren{\o}rskab. Socialt entrepren{\o}rskab har historiske r{\o}dder i tre social{\o}konomiske b{\o}lger, hvor den kooperative bev{\ae}gelse og offentlige fors{\o}gs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det f{\o}rste kvantitative datas{\ae}t fra GEM Monitor om socialt entrepren{\o}rskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en h{\o}j andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt form{\aa}l med en lige del kvinder og m{\ae}nd aktive. Socialt entrepren{\o}rskab er ligeledes st{\ae}rkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entrepren{\o}rskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsm{\ae}ssig tilgang til sociale og milj{\o}m{\ae}ssige problemer.",
    author = "Lars Hulg{\aa}rd and {Lundgaard Andersen}, Linda",
    year = "2010",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7674-488-5",
    pages = "95--103",
    editor = "{Lundgaard Andersen}, Linda and Lars Hulg{\aa}rd and Torben Bager",
    booktitle = "Socialt entrepren{\o}rskab",
    publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

    }

    Hulgård, L & Lundgaard Andersen, L 2010, Socialt entreprenørskab i tal og tale: Danmark anno 2009. i L Lundgaard Andersen, L Hulgård & T Bager (red), Socialt entreprenørskab. Syddansk Universitetsforlag, Odense, s. 95-103.

    Socialt entreprenørskab i tal og tale : Danmark anno 2009. / Hulgård, Lars; Lundgaard Andersen, Linda.

    Socialt entreprenørskab. red. / Linda Lundgaard Andersen; Lars Hulgård; Torben Bager. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2010. s. 95-103.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Socialt entreprenørskab i tal og tale

    T2 - Danmark anno 2009

    AU - Hulgård, Lars

    AU - Lundgaard Andersen, Linda

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.

    AB - Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7674-488-5

    SP - 95

    EP - 103

    BT - Socialt entreprenørskab

    A2 - Lundgaard Andersen, Linda

    A2 - Hulgård, Lars

    A2 - Bager, Torben

    PB - Syddansk Universitetsforlag

    CY - Odense

    ER -

    Hulgård L, Lundgaard Andersen L. Socialt entreprenørskab i tal og tale: Danmark anno 2009. I Lundgaard Andersen L, Hulgård L, Bager T, red., Socialt entreprenørskab. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2010. s. 95-103