Abstract
Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Socialt entreprenørskab |
Redaktører | Linda Lundgaard Andersen, Lars Hulgård, Torben Bager |
Antal sider | 9 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2010 |
Sider | 95-103 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7674-488-5 |
Status | Udgivet - 2010 |