Socialt entreprenørskab i tal og tale: Danmark anno 2009

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.
    OriginalsprogDansk
    TitelSocialt entreprenørskab
    RedaktørerLinda Lundgaard Andersen, Lars Hulgård, Torben Bager
    Antal sider9
    Udgivelses stedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Publikationsdato2010
    Sider95-103
    ISBN (Trykt)978-87-7674-488-5
    StatusUdgivet - 2010

    Citer dette