Socialt entreprenørskab

Linda Lundgaard Andersen (Redaktør), Lars Hulgård (Redaktør), Torben Eli Bager (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

    Abstract

    I denne antologi formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: socialt entreprenørskab. I 23 artikler forfattet af forskere, entreprenører eller organisationsfolk stilles skarpt på ny teori, nye empiriske analyser og spændende cases. Antologien realiserer også et nyt samarbejde, hvor viden fra det sociale entreprenørskab bringes i samspil med viden om det kommercielle entreprenørskab. Antologien er udviklet og redigeret af to beslægtede, men forskelligartede forskningsmiljøer: Center for Socialt Entreprenørskab ved Roskilde Universitet og IDEA/Center for Entreprenørskab og Småvirksomhedsforskning ved Syddansk Universitet.

    Antologiens vidtspændende artikler tjener til at vise socialt entreprenørskab i sin bredde og afspejle den dynamik og handlekraft, der udgår fra de forskellige aktører som skaber social værdi gennem innovation. Fænomenet, der studeres, er både nyt og gammelt. Det har en anden berettigelse i dag end for 100 år siden, fordi det relaterer sig til vor tids samfund med dets veludviklede velfærdsstat og dets fleksible markedsøkonomiske system - men det er bestemt ikke en ny tanke at hjælpe andre eller hinanden via fælles økonomiske initiativer, hverken herhjemme eller i andre lande. I den nutidige klædedragt er den frivillige verden, velfærdsinnovation, partnerskaber, hybride virksomheder og professionalisering vigtige nøgleord og disse facetter foldes ud i de forskellige artikler. Samtidig gives stemme til en række sociale entreprenører, som fortæller som deres motiver, drivkræfter og resultater.

    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Antal sider244
    ISBN (Trykt)978-87-7674-488-5
    StatusUdgivet - 2010

    Citer dette